Internationalization challenges of Ethiopian SMEs
Yigzaw, Tamirat (2014)
Yigzaw, Tamirat
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501261619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501261619
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää etiopialaisten pienten ja keskisuurten yhtiöiden (pk-yhtiöt) kansainvälistymiseen liittyviä haasteita. Pk-yhtiöillä on olennainen rooli maan talouden kehittymisessä. Koska pk-yhtiöiden kansainvälistymistoimiin vaikuttaa useita eri tekijöitä, pyritään tutkimuksella löytämään keinoja kansainvälistymiseen liittyvien haasteiden pienentämiseen tulevaisuudessa. Tutkimuksen alussa on toteutettu yksityiskohtainen kirjallisuusarvio kansainvälistymisestä ja siihen liittyvistä haasteista. Sekä kvantitatiivista, että kvalitatiivista lähestymistapaa on käytetty keskeisten kansainvälistymisen haasteiden selvittämiseksi. Tietojen keräämiseksi lähetettiin kysely 150:lle pk-yhtiölle. Lisäksi tehtiin haastattelu kolmelle case-yhtiölle kolmelta eri toimialalta; maataloudesta, yleisestä viennistä ja teollisesta tuotannosta.
Tutkimuksen empiiriset tulokset osoittavat sekä sisäisten, että ulkoisten tekijöiden olevan haasteellisia etiopialaisille pk-yhtiöille. Sekä kvalitatiiviset, että kvantitatiiviset tulokset osoittavat kansainvälistymiseen, tietoon ja markkinointiin liittyvät osaamisvajeet, vientituotteen laatupuutteet, ulkomaisten kulutustottumusten eroavaisuudet, vientimarkkinoiden tuotteeseen kohdistuvat vaatimukset sekä julkisen sektorin tuen puutteen suurimmiksi viennin haasteiksi. Muita kvalitatiivisessa tutkimuksessa esiin nousseita haasteita ovat: kulttuuri- ja kielierot, käyttöpääoman puute, tehoton tuotanto, kotimarkkinakysynnän kasvu, logistiikka ja tarjontaketju, kilpailu, kansainvälistymistä tukevien instituutioiden puute ja yleinen liiketoimintaympäristö. Tulokset osoittavat, että yhtiö, tuote, vientimarkkina, makro-ympäristö ja toimialakohtaiset haasteet vaikuttavat Etiopialaisten pk-yhtiöiden kansainvälistymisaktiivisuuteen.
Tutkimuksen empiiriset tulokset osoittavat sekä sisäisten, että ulkoisten tekijöiden olevan haasteellisia etiopialaisille pk-yhtiöille. Sekä kvalitatiiviset, että kvantitatiiviset tulokset osoittavat kansainvälistymiseen, tietoon ja markkinointiin liittyvät osaamisvajeet, vientituotteen laatupuutteet, ulkomaisten kulutustottumusten eroavaisuudet, vientimarkkinoiden tuotteeseen kohdistuvat vaatimukset sekä julkisen sektorin tuen puutteen suurimmiksi viennin haasteiksi. Muita kvalitatiivisessa tutkimuksessa esiin nousseita haasteita ovat: kulttuuri- ja kielierot, käyttöpääoman puute, tehoton tuotanto, kotimarkkinakysynnän kasvu, logistiikka ja tarjontaketju, kilpailu, kansainvälistymistä tukevien instituutioiden puute ja yleinen liiketoimintaympäristö. Tulokset osoittavat, että yhtiö, tuote, vientimarkkina, makro-ympäristö ja toimialakohtaiset haasteet vaikuttavat Etiopialaisten pk-yhtiöiden kansainvälistymisaktiivisuuteen.