Sisäisen viestinnän kehittäminen yrityksessä X
Kukkola, Kati (2024)
Kukkola, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825325
Tiivistelmä
Sisäinen viestintä on jokapäiväistä kommunikointia yrityksen sisällä eri kanavissa. Sisäisen viestinnän toimivuus tukee yrityksen toimintatapoja, arvoja, strategiaa sekä kannattavuutta. Kaikki työhön liittyvä viestintä on sisäistä viestintää, ja se on jokaisen työntekijän vastuulla. Mitä enemmän yrityksessä on työntekijöitä, sen suuremmalla todennäköisyydellä viestinnän toimivuudessa on haasteita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja tutkia sisäistä viestintää sekä luoda toimeksiantajayritykselle sisäistä viestintää kehittävä työkalu. Toimeksiantajayrityksenä oli palvelualan yritys, jossa on työntekijöitä yli 1300 henkilöä ja toimihenkilöitä 90 henkilöä. Yrityksen toiminta kattoi koko suomen alueellisesti, toimitiloja heillä oli kolmella paikkakunnalla. Yrityksen työntekijät edustivat useaa eri kansallisuutta. Nämä asiat otettiin huomioon tutkimus- ja kehitystyötä tehdessä. Tarkoituksena oli kehittää yrityksen viestintää luomalla sisäiset viestinnän ohjeistukset uusiksi sisäisen viestinnän kartan muodossa, viestinnän onnistumisen tueksi ja tulevaisuuden kehitystyöhön viestintäosastolle.
Opinnäytetyö koostuu tutkimusosuudesta sekä kehityssuunnitelman luomisesta tutkimusosuuteen ja työntekijöiden haastattelutuloksiin nojaten. Tutkimus osuus perehtyy käsitteisiin viestintä ja sisäinen viestintä sekä viestinnän kehittäminen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimihenkilöiden haastatteluja.
Tutkimustyön tulos koostuu sisäisen viestinnän tilan kartoittamisesta ja jatkotoimenpiteistä koskien sisäisen viestinnän kehittämistä. Kehitystyö tämän tutkimus-työn aikana rajoittuu sisäisen viestinnän karttaan, jonka avulla yrityksen X henkilökunta tietää mitä viestitään missäkin kanavassa. Lisäksi sisäisen viestinnän tilan kartoitus auttaa yrityksen X viestinnän parantamisessa jatkossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja tutkia sisäistä viestintää sekä luoda toimeksiantajayritykselle sisäistä viestintää kehittävä työkalu. Toimeksiantajayrityksenä oli palvelualan yritys, jossa on työntekijöitä yli 1300 henkilöä ja toimihenkilöitä 90 henkilöä. Yrityksen toiminta kattoi koko suomen alueellisesti, toimitiloja heillä oli kolmella paikkakunnalla. Yrityksen työntekijät edustivat useaa eri kansallisuutta. Nämä asiat otettiin huomioon tutkimus- ja kehitystyötä tehdessä. Tarkoituksena oli kehittää yrityksen viestintää luomalla sisäiset viestinnän ohjeistukset uusiksi sisäisen viestinnän kartan muodossa, viestinnän onnistumisen tueksi ja tulevaisuuden kehitystyöhön viestintäosastolle.
Opinnäytetyö koostuu tutkimusosuudesta sekä kehityssuunnitelman luomisesta tutkimusosuuteen ja työntekijöiden haastattelutuloksiin nojaten. Tutkimus osuus perehtyy käsitteisiin viestintä ja sisäinen viestintä sekä viestinnän kehittäminen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimihenkilöiden haastatteluja.
Tutkimustyön tulos koostuu sisäisen viestinnän tilan kartoittamisesta ja jatkotoimenpiteistä koskien sisäisen viestinnän kehittämistä. Kehitystyö tämän tutkimus-työn aikana rajoittuu sisäisen viestinnän karttaan, jonka avulla yrityksen X henkilökunta tietää mitä viestitään missäkin kanavassa. Lisäksi sisäisen viestinnän tilan kartoitus auttaa yrityksen X viestinnän parantamisessa jatkossa.