Where words do not reach : applying approaches of process drama and expressive arts therapy in a pre-school context
Olin, Laura; Perttola, Elo (2024)
Olin, Laura
Perttola, Elo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825352
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esikouluikäisten lasten ymmärrystä vertaiskonflikteista prosessidraaman työtavoin sekä tutkijoiden kokemusta fasilitoinnista ekspressiivisen taideterapian menetelmin. Tutkimuksen tavoite on rakentaa ymmärrystä siitä, miten taiteita voidaan käyttää tutkimuksessa sekä lasten kanssa että itsereflektion avulla. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millä tavoin lasten ymmärrystä vertaiskonflikteista voidaan tutkia prosessidraaman keinoin esikoulukontekstissa? 2) Millä tavoin prosessidraaman fasilitointikokemusta voidaan tutkia ekspressiivisen taideterapian keinoin? Tämä tutkimus pohjaa esteettiseen intersubjektiiviseen paradigmaan tapana konstruoida tietoa. Tutkimus on laadullinen ja kuvaileva tapaustutkimus, jossa sovelletaan taiteellisen tutkimuksen periaatteita.
Aineisto muodostettiin prosessidraaman ja ekspressiivisen taideterapian keinoja käyttäen. Aineisto koostuu prosessidraamatuokioiden videoinneista, joissa oli mukana 11 esikoululaista, sekä omista äänityksistämme, jotka toteutimme taideperustaisten itsereflektiotuokioiden jälkeen. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin metodilla. Tutkimustulokset liittyen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen kategorisoitiin seuraavasti: taide tietämisen muotona, turvallisuuden tunne sekä esteettinen kokeminen. Aineistonanalyysi osoittaa, että esteettisen kokemisen toteutuminen edellytti turvallisia rakenteita ja rajoja sekä itse- ja yhteissäätelyä. Lapsille esteettinen kokeminen muodostui vapaasta ilmaisusta, draamatarinaan liittyvästä kuvitteellisesta tilasta sekä kehollisuudesta. Kehollisuuteen liittyi kehollisuus leikin sisällä sekä draamaohjaajan roolityöskentelyn kehollinen peilaus. Tutkimustulokset liittyen toiseen tutkimuskysymykseen osoittavat, että keholliset kokemukset ja tunteet tulivat näkyviksi ekspressiivisen taideterapian keinojen kautta. Prosessidraamatuokioiden kaari peilautui taideperustaisissa itsereflektiotuokioissa ja yhteneväisyyksiä nousi esiin. Odottamaton teema, joka nousi erittäin selkeänä esiin aineistosta, oli hyvinvointiin liittyvät kokemukset itsereflektoinnin ja taiteellisen ilmaisun yhteydessä. Tutkimustulostemme perusteella väitämme, että säännöllinen taideperustainen itsereflektointi voi lisätä ymmärrystä asiakassuhteissa tekemällä näkyväksi niitä elementtejä, jotka vaikuttavat työskentelyyn. Ehdotamme, että säännöllinen taideperustainen reflektiotyöskentely kehittää tietoisuus- ja tunnetaitoja ja siten vahvistaa ammatillista laatua asiakastyössä. Tulosten perusteella esitämme myös, että lasten toimijuutta voidaan vahvistaa taideperustaisten työskentelytapojen kuten prosessidraaman kautta.
Aineisto muodostettiin prosessidraaman ja ekspressiivisen taideterapian keinoja käyttäen. Aineisto koostuu prosessidraamatuokioiden videoinneista, joissa oli mukana 11 esikoululaista, sekä omista äänityksistämme, jotka toteutimme taideperustaisten itsereflektiotuokioiden jälkeen. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin metodilla. Tutkimustulokset liittyen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen kategorisoitiin seuraavasti: taide tietämisen muotona, turvallisuuden tunne sekä esteettinen kokeminen. Aineistonanalyysi osoittaa, että esteettisen kokemisen toteutuminen edellytti turvallisia rakenteita ja rajoja sekä itse- ja yhteissäätelyä. Lapsille esteettinen kokeminen muodostui vapaasta ilmaisusta, draamatarinaan liittyvästä kuvitteellisesta tilasta sekä kehollisuudesta. Kehollisuuteen liittyi kehollisuus leikin sisällä sekä draamaohjaajan roolityöskentelyn kehollinen peilaus. Tutkimustulokset liittyen toiseen tutkimuskysymykseen osoittavat, että keholliset kokemukset ja tunteet tulivat näkyviksi ekspressiivisen taideterapian keinojen kautta. Prosessidraamatuokioiden kaari peilautui taideperustaisissa itsereflektiotuokioissa ja yhteneväisyyksiä nousi esiin. Odottamaton teema, joka nousi erittäin selkeänä esiin aineistosta, oli hyvinvointiin liittyvät kokemukset itsereflektoinnin ja taiteellisen ilmaisun yhteydessä. Tutkimustulostemme perusteella väitämme, että säännöllinen taideperustainen itsereflektointi voi lisätä ymmärrystä asiakassuhteissa tekemällä näkyväksi niitä elementtejä, jotka vaikuttavat työskentelyyn. Ehdotamme, että säännöllinen taideperustainen reflektiotyöskentely kehittää tietoisuus- ja tunnetaitoja ja siten vahvistaa ammatillista laatua asiakastyössä. Tulosten perusteella esitämme myös, että lasten toimijuutta voidaan vahvistaa taideperustaisten työskentelytapojen kuten prosessidraaman kautta.