Työhyvinvoinnin johtamismallin muotoilu
Patala, Päivi (2024)
Patala, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092025446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092025446
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin työhyvinvoinnin johtamismalli palvelumuotoilun menetelmillä IT-alan yritykselle. Tavoitteena oli luoda asiantuntijatyöhön sopiva malli, joka tukee ja ylläpitää työhyvinvointia. Malliin määritettiin tavoitteet, mittarit ja prosessit tukiorganisaatiolle sekä asiantuntijoille. Teoreettinen viitekehys perustui työhyvinvoinnin, strategisen työhyvinvoinnin johtamisen ja palvelumuotoilun teoriaan.
Opiskelija toimi projektipäällikkönä ja vastasi muotoiluprojektin suunnittelusta ja toteutuksesta. Toimeksiantaja osallistui aktiivisesti muotoiluprojektiin, jossa käytettiin palvelumuotoilun menetelmänä tuplatimanttimallia, joka sisälsi haastatteluita, kyselyjä, datan analysoimista, innovoimista ja testaamista. Työhyvinvoinnin johtamismallista kehitettiin prototyyppi, jota testattiin ja prototyypistä kerättiin palautetta.
Testaamisen ja palautteen keräämisen jälkeen syntyi konkreettinen työhyvinvoinnin johtamismalli, joka mahdollistaa strategisen työhyvinvoinnin johtamisen. Työhyvinvoinnin johtamismalli sisältää työhyvinvoinnin johtamisen tavoitteet, mittarit, avoimen kulttuurin vaalimisen, jatkuvan kehittämisen, asiantuntijoiden ja tukiorganisaation roolit, asiakastyöntuen, sparrausparit, osaamisen kehittämisen, työterveyspalvelut ja henkilöstöedut.
Työhyvinvoinnin johtamisen prosessit tukevat pitkäjänteistä ja mitattavaa työhyvinvoinnin strategista johtamista. Mallin kehittäminen onnistui hyvin toimeksiantajan aktiivisuuden, huolellisen muotoiluprojektin suunnittelun ja osallistavien muotoilumenetelmien ansiosta. Muotoilumenetelmät huomioivat koko organisaation tarpeet, tehden mallista monipuolisen ja kattavan.
Avainsanat: Työhyvinvointi, työhyvinvoinnin johtaminen, palvelumuotoilu, tuplatimanttimalli, fasilitointi.
Opiskelija toimi projektipäällikkönä ja vastasi muotoiluprojektin suunnittelusta ja toteutuksesta. Toimeksiantaja osallistui aktiivisesti muotoiluprojektiin, jossa käytettiin palvelumuotoilun menetelmänä tuplatimanttimallia, joka sisälsi haastatteluita, kyselyjä, datan analysoimista, innovoimista ja testaamista. Työhyvinvoinnin johtamismallista kehitettiin prototyyppi, jota testattiin ja prototyypistä kerättiin palautetta.
Testaamisen ja palautteen keräämisen jälkeen syntyi konkreettinen työhyvinvoinnin johtamismalli, joka mahdollistaa strategisen työhyvinvoinnin johtamisen. Työhyvinvoinnin johtamismalli sisältää työhyvinvoinnin johtamisen tavoitteet, mittarit, avoimen kulttuurin vaalimisen, jatkuvan kehittämisen, asiantuntijoiden ja tukiorganisaation roolit, asiakastyöntuen, sparrausparit, osaamisen kehittämisen, työterveyspalvelut ja henkilöstöedut.
Työhyvinvoinnin johtamisen prosessit tukevat pitkäjänteistä ja mitattavaa työhyvinvoinnin strategista johtamista. Mallin kehittäminen onnistui hyvin toimeksiantajan aktiivisuuden, huolellisen muotoiluprojektin suunnittelun ja osallistavien muotoilumenetelmien ansiosta. Muotoilumenetelmät huomioivat koko organisaation tarpeet, tehden mallista monipuolisen ja kattavan.
Avainsanat: Työhyvinvointi, työhyvinvoinnin johtaminen, palvelumuotoilu, tuplatimanttimalli, fasilitointi.