”Sä laitoit minut nettiin” : Sosiaalisen läsnäolon kokemuksia paritanssin etäopetuksessa koronavirusepidemian aikana
Tuikkala, Saara (2023)
Tuikkala, Saara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425541
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni tanssioppilaitten kokemuksia ja sosiaalisen läsnäolon toteutumista paritanssin etäopetuksessa Suomessa koronavirusepidemian aikaisten kokoontumisrajoitusten aikana. Työn tarkoituksena oli kerätä tietoa sosiaalisesta läsnäolosta ja sen toteutumisesta opetustilanteissa paritanssin verkko-opetuksen kehittämiseksi.
Käytin tutkimusmenetelmänä sosiaalisen läsnäolon tekijöiden tunnistamiseksi kolmen erilaisen opetustallenteen videoanalyysiä materiaalista, jota olin kerännyt kokoontumisrajoitusten aikana työssäni tanssinopettajana. Lisäksi tein teemahaastattelun kahdelle video-opetukseen osallistuneelle oppilaalle. Kirjallisuusaineistossa käytin suomalaisia ja kansainvälisiä julkaisuja pääosin formaalin koulutuksen ja soolotanssin kentästä, koska paritanssin osalta ei löytynyt tuolloin tietoa vastaavasta aiheesta.
Tutkimushaastattelun tulokset noudattivat aiemmin soolotanssin ja koulumaailman kentissä saatuja tuloksia. Tämän perusteella esitän, että näistä kentistä saatavaa yleistä tietoa tulisi lisätä ja jatkossa ottaa käyttöön myös paritanssin etäopetuksessa. Videoanalyysin perusteella havaitsin opettajan läsnäolon vaihtelevan vahvasti eri teknologioilla pidettyjen opetustuntien välillä. Tunnistin useita sosiaaliseen läsnäoloon vaikuttavia tekijöitä, joita lisäämällä opettaja voi opetussuunnitelmallaan vaikuttaa oppilaan sosiaalisen läsnäolon kokemukseen ja sitä kautta oppimistuloksiin etäopetuksessa. Ehdotan työni perusteella listan käytännön toimenpiteistä, joita tanssinopettajat voivat hyödyntää etäopetuksen tuntisuunnitelmassaan.
Koska verkkovälitteinen oppiminen ja muu vuorovaikutus lisääntyvät jatkuvasti, tanssin kentän tulee pysyä kehityksen mukana. Sosiaalinen konstruktio oppimisen ytimenä haastaa paritanssin opettajia kehittämään etäopetusta sosiaalista läsnäoloa huomioon ottavaksi. Sosiaalisuuden lisäämiseksi ehdotan tutkimuksen johtopäätöksenä vuorovaikutuksen mahdollisuuksien lisäämistä paritanssin etäopetukseen. Lisätutkimusta tarvitaan parhaiden käytäntöjen selvittämiseksi ja uusien oppimisstrategioitten tukemiseksi paritanssin etäopetuksessa. In my thesis I study social presence in distance learning in the field of social dance. The study was conducted on material collected during Covid-19 restrictions in Finland during 2020 and 2022. My work aims to collect students’ experiences of perceived social presence during distance learning of social dance.
Chosen methods were video analysis of pre-recorded online classes to recognize factors promot-ing social presence during distance learning. Additionally, I collected information of students’ perceptions with an interview of two participants. For literary review I gathered data from various Finnish and international sources, mainly of solo dance and school settings as little research has been made in the field of social dance.
The results of the interview aligned much with those found in other settings. Thus, I am proposing that general knowledge about social presence in online settings should be taught and implemented in the field of social dance as well. Video analysis showed a difference in teacher’s social presence between different technologies used in the study. I recognized various social presence promoting factors, which is a practical finding for developing online teaching and therefore improving learning outcomes. In synthesis of my study, I present a compact list of practices a dance teacher can use to enhance learner’s experience of social presence in their online curriculum.
The use of information technology in learning and other interactions online is expanding further and dance teaching should keep up with the development of online teaching. As social construction lies in the heart of learning, dance teachers will be increasingly challenged to develop their online teaching considering the interactions and social presence. More research will be needed to unveil best practices and to support modifying learning strategies in online teaching of social dance.
Käytin tutkimusmenetelmänä sosiaalisen läsnäolon tekijöiden tunnistamiseksi kolmen erilaisen opetustallenteen videoanalyysiä materiaalista, jota olin kerännyt kokoontumisrajoitusten aikana työssäni tanssinopettajana. Lisäksi tein teemahaastattelun kahdelle video-opetukseen osallistuneelle oppilaalle. Kirjallisuusaineistossa käytin suomalaisia ja kansainvälisiä julkaisuja pääosin formaalin koulutuksen ja soolotanssin kentästä, koska paritanssin osalta ei löytynyt tuolloin tietoa vastaavasta aiheesta.
Tutkimushaastattelun tulokset noudattivat aiemmin soolotanssin ja koulumaailman kentissä saatuja tuloksia. Tämän perusteella esitän, että näistä kentistä saatavaa yleistä tietoa tulisi lisätä ja jatkossa ottaa käyttöön myös paritanssin etäopetuksessa. Videoanalyysin perusteella havaitsin opettajan läsnäolon vaihtelevan vahvasti eri teknologioilla pidettyjen opetustuntien välillä. Tunnistin useita sosiaaliseen läsnäoloon vaikuttavia tekijöitä, joita lisäämällä opettaja voi opetussuunnitelmallaan vaikuttaa oppilaan sosiaalisen läsnäolon kokemukseen ja sitä kautta oppimistuloksiin etäopetuksessa. Ehdotan työni perusteella listan käytännön toimenpiteistä, joita tanssinopettajat voivat hyödyntää etäopetuksen tuntisuunnitelmassaan.
Koska verkkovälitteinen oppiminen ja muu vuorovaikutus lisääntyvät jatkuvasti, tanssin kentän tulee pysyä kehityksen mukana. Sosiaalinen konstruktio oppimisen ytimenä haastaa paritanssin opettajia kehittämään etäopetusta sosiaalista läsnäoloa huomioon ottavaksi. Sosiaalisuuden lisäämiseksi ehdotan tutkimuksen johtopäätöksenä vuorovaikutuksen mahdollisuuksien lisäämistä paritanssin etäopetukseen. Lisätutkimusta tarvitaan parhaiden käytäntöjen selvittämiseksi ja uusien oppimisstrategioitten tukemiseksi paritanssin etäopetuksessa.
Chosen methods were video analysis of pre-recorded online classes to recognize factors promot-ing social presence during distance learning. Additionally, I collected information of students’ perceptions with an interview of two participants. For literary review I gathered data from various Finnish and international sources, mainly of solo dance and school settings as little research has been made in the field of social dance.
The results of the interview aligned much with those found in other settings. Thus, I am proposing that general knowledge about social presence in online settings should be taught and implemented in the field of social dance as well. Video analysis showed a difference in teacher’s social presence between different technologies used in the study. I recognized various social presence promoting factors, which is a practical finding for developing online teaching and therefore improving learning outcomes. In synthesis of my study, I present a compact list of practices a dance teacher can use to enhance learner’s experience of social presence in their online curriculum.
The use of information technology in learning and other interactions online is expanding further and dance teaching should keep up with the development of online teaching. As social construction lies in the heart of learning, dance teachers will be increasingly challenged to develop their online teaching considering the interactions and social presence. More research will be needed to unveil best practices and to support modifying learning strategies in online teaching of social dance.