Varhaiskasvatuksen liikuntavuosikello
Lehto, Tiina; Palokangas, Hannele; Vartio, Terttu (2024)
Lehto, Tiina
Palokangas, Hannele
Vartio, Terttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tuottaa varhaiskasvatukseen liikuntavuosikello, joka tukee varhaiskasvatusammattilaisten työtä suunnitellessa ja toteuttaessa liikuntahetkiä alle kouluikäisille lapsille. Opinnäytetyön idea syntyi työyhteisössä, koska liikunnalliselle vuosikellolle on tarvetta ja tuotos tulee palvelemaan meitä konkreettisesti arjen työssä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö ja tutkimusote oli laadullinen, sillä tuotos on syntynyt keräämällä ja soveltamalla tietoa varhaiskasvatusikäisen lapsen motorisesta kehityksestä. Lisäksi kartoitimme työyhteisöjemme ammattilaisten mielipiteitä ja toiveita tuotoksen suhteen. Tämän lisäksi etsimme luotettavaa tutkimustietoa liittyen liikunnan merkitykseen varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvoinnissa.
Opinnäytetyössä painottuu alle kouluikäisen lapsen motoriikka yhdistettynä siihen, mitä minkäkin ikäiseltä lapselta voidaan odottaa perusliikuntataidoissa. Tämän pohjalta kehittyi tuotos, liikuntavuosikello, jossa liikunnallinen tekeminen tukee jokaisen kuukauden erillistä teemaa. Tavoitteenamme oli, että liikunta jää elämään lasten mieliin mukavana yhteisenä tekemisenä, joka tukee näin kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Lopputuloksena syntyi konkreettinen työkalu, liikuntavuosikello, mikä tukee varhaiskasvatusikäisen lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä. Liikuntavuosikellossa on huomioitu myös vuodenajat, ympäristö ja käytettävissä olevat liikuntavälineet. Liikuntavuosikello tulee olemaan myös julistemuodossa vanhempien nähtävillä, jolloin se tulee palvelemaan myös yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja perheiden välillä koskien liikunnan tärkeyttä ja merkitystä jokapäiväisessä toiminnassa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö ja tutkimusote oli laadullinen, sillä tuotos on syntynyt keräämällä ja soveltamalla tietoa varhaiskasvatusikäisen lapsen motorisesta kehityksestä. Lisäksi kartoitimme työyhteisöjemme ammattilaisten mielipiteitä ja toiveita tuotoksen suhteen. Tämän lisäksi etsimme luotettavaa tutkimustietoa liittyen liikunnan merkitykseen varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvoinnissa.
Opinnäytetyössä painottuu alle kouluikäisen lapsen motoriikka yhdistettynä siihen, mitä minkäkin ikäiseltä lapselta voidaan odottaa perusliikuntataidoissa. Tämän pohjalta kehittyi tuotos, liikuntavuosikello, jossa liikunnallinen tekeminen tukee jokaisen kuukauden erillistä teemaa. Tavoitteenamme oli, että liikunta jää elämään lasten mieliin mukavana yhteisenä tekemisenä, joka tukee näin kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Lopputuloksena syntyi konkreettinen työkalu, liikuntavuosikello, mikä tukee varhaiskasvatusikäisen lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä. Liikuntavuosikellossa on huomioitu myös vuodenajat, ympäristö ja käytettävissä olevat liikuntavälineet. Liikuntavuosikello tulee olemaan myös julistemuodossa vanhempien nähtävillä, jolloin se tulee palvelemaan myös yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja perheiden välillä koskien liikunnan tärkeyttä ja merkitystä jokapäiväisessä toiminnassa.