Hankintaprosessin tehostaminen viiveiden poistamisella
Bytchkova, Alina (2024)
Bytchkova, Alina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092925794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092925794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehostaa Fortum Power and Heat Oy:n Loviisan voimalaitoksen laadunvalvontavaatimuksilla varustettujen mekaanisen puolen varaosien hankintaprosessia. Tavoitteena oli löytää keinoja hankintaprosessissa esiintyvien läpimenoaikaviiveiden poistamiseen tai ennaltaehkäisyyn.
Toimintatutkimuksena toteutetussa opinnäytetyössä nykytilan tiedonkeruumenetelminä käytettiin avoimia haastatteluja ja osallistavaa havainnointia. Nykytila-analyysin jälkeen tutkimusongelmaa pyrittiin ratkaisemaan kolmella toimenpiteellä: luotiin hankintaprosessin läpimenoaikojen seuranta, yhteistyötä kehitettiin prosessin sisällä ja hyödynnettiin Lean-toimintamallia. Teoreettinen viitekehys koottiin tutkimusongelman ja valittujen toimenpiteiden perusteella. Tietoperustassa käsiteltiin hankintaa, hankintaprosessia, prosessia ja sen suoritusta, läpimenoajan mittarin luomista, organisaation kehittämistä sekä Lean-toimintamallia.
Opinnäytetyössä luotiin hankintaprosessin läpimenoaikojen mittari, jonka avulla voitiin mitata hankintaprosessin toteutuneita läpimenoaikoja ja havaita viiveitä. Hankintaprosessissa tapahtuvan yhteistyön ja ympärille muodostuvaa organisaation kehittämistä edistettiin järjestämällä säännöllisiä yhteistyöpalavereja. Parantamalla yhteistyötä ja lisäämällä kommunikointia pystyttiin reagoimaan tehokkaammin läpimenoaikojen viiveiden aiheuttajiin ja ennaltaehkäisemään viiveiden syntymistä. Lean-toimintamallista otettiin mallia hyvistä käytännöistä ja työkaluista ongelmanratkaisuun. Toteutetut toimenpiteet tukivat toisiaan ja pyrkivät yhdessä ratkaisemaan tutkimusongelmaa eli prosessissa esiintyneitä viiveitä. Hankintaprosessin rakenteeseen tämän tutkimuksen yhteydessä ei haluttu tehdä muutoksia.
Läpimenoaikojen viiveiden poistamista voidaan jatkossa tehostaa kehittämällä hankintaprosessin organisaatiota, yhteistyötä ja prosessin suorituksen seurantaa. Kehittämisellä on tärkeä rooli prosessin sujuvan suorituksen ylläpidon kannalta, jolloin poikkeamiin voidaan reagoida nopeasti ja oikein keinoin.
Toimintatutkimuksena toteutetussa opinnäytetyössä nykytilan tiedonkeruumenetelminä käytettiin avoimia haastatteluja ja osallistavaa havainnointia. Nykytila-analyysin jälkeen tutkimusongelmaa pyrittiin ratkaisemaan kolmella toimenpiteellä: luotiin hankintaprosessin läpimenoaikojen seuranta, yhteistyötä kehitettiin prosessin sisällä ja hyödynnettiin Lean-toimintamallia. Teoreettinen viitekehys koottiin tutkimusongelman ja valittujen toimenpiteiden perusteella. Tietoperustassa käsiteltiin hankintaa, hankintaprosessia, prosessia ja sen suoritusta, läpimenoajan mittarin luomista, organisaation kehittämistä sekä Lean-toimintamallia.
Opinnäytetyössä luotiin hankintaprosessin läpimenoaikojen mittari, jonka avulla voitiin mitata hankintaprosessin toteutuneita läpimenoaikoja ja havaita viiveitä. Hankintaprosessissa tapahtuvan yhteistyön ja ympärille muodostuvaa organisaation kehittämistä edistettiin järjestämällä säännöllisiä yhteistyöpalavereja. Parantamalla yhteistyötä ja lisäämällä kommunikointia pystyttiin reagoimaan tehokkaammin läpimenoaikojen viiveiden aiheuttajiin ja ennaltaehkäisemään viiveiden syntymistä. Lean-toimintamallista otettiin mallia hyvistä käytännöistä ja työkaluista ongelmanratkaisuun. Toteutetut toimenpiteet tukivat toisiaan ja pyrkivät yhdessä ratkaisemaan tutkimusongelmaa eli prosessissa esiintyneitä viiveitä. Hankintaprosessin rakenteeseen tämän tutkimuksen yhteydessä ei haluttu tehdä muutoksia.
Läpimenoaikojen viiveiden poistamista voidaan jatkossa tehostaa kehittämällä hankintaprosessin organisaatiota, yhteistyötä ja prosessin suorituksen seurantaa. Kehittämisellä on tärkeä rooli prosessin sujuvan suorituksen ylläpidon kannalta, jolloin poikkeamiin voidaan reagoida nopeasti ja oikein keinoin.