Uutismediat muuttuvassa ansaintamallikentässä : analyysi pohjoismaisten uutismedioiden tulevaisuuden tulovirroista ja kehittämisalueista
Jutila, Inka (2024)
Jutila, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725745
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat Suomen uutismedioiden ansaintamallit ja miten niitä tällä hetkellä käytetään. Tarkoitus oli myös tutkia, miten Suomen ansaintamallikenttä vertautuu muihin Pohjoismaihin, ja mitkä ovat uutismedioiden tulevaisuuden tulovirtojen kehityssuunnat.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin media-alan murrosta, digitalisaation tuloa sekä muuttuvaa kuluttajakäyttäytymistä. Työssä käytiin lisäksi läpi ansaintamallien historiaa ja ansainnan vaikeutta. Tietoperustassa tarkasteltiin Suomessa käytettyjä ansaintamalleja myös kansainvälisessä mittakaavassa.
Työn teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin verkkojulkaisijan ansaintamalleja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä teemoittelua. Teemahaastatteluun valittiin kaksi uutismedian edustajaa sekä kolme ansaintamalleihin perehtynyttä asiantuntijaa. Tutkimusaineistoa käsiteltiin myös benchmarkingin, BCG-matriisin ja SWOT-analyysin avulla, jotta saatiin käsitys ansaintamallien eri kypsyyksistä ja sovellettavuuksista.
Työ on ajankohtainen katsaus eri organisaatiotasoille laajentamaan ymmärrystä ansaintamalleista, antamaan ajatuksia tulevaisuuteen sekä kehittämään nykyistä tekemistä. Tulovirtojen kehittämisalueiden päälöydöksiä olivat: 1. uudet markkinat, 2. sisällöt, 3. yhteisöllisyys, 4. mallien jalostaminen, 5. innovaatiot, 6. asenne, 7. vuorovaikutus ja 8. yhteistyö. Tutkimuksen synteesinä muodostui näkemys ansaintamallikentän nykytilasta sekä kehittämistarpeista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin media-alan murrosta, digitalisaation tuloa sekä muuttuvaa kuluttajakäyttäytymistä. Työssä käytiin lisäksi läpi ansaintamallien historiaa ja ansainnan vaikeutta. Tietoperustassa tarkasteltiin Suomessa käytettyjä ansaintamalleja myös kansainvälisessä mittakaavassa.
Työn teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin verkkojulkaisijan ansaintamalleja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä teemoittelua. Teemahaastatteluun valittiin kaksi uutismedian edustajaa sekä kolme ansaintamalleihin perehtynyttä asiantuntijaa. Tutkimusaineistoa käsiteltiin myös benchmarkingin, BCG-matriisin ja SWOT-analyysin avulla, jotta saatiin käsitys ansaintamallien eri kypsyyksistä ja sovellettavuuksista.
Työ on ajankohtainen katsaus eri organisaatiotasoille laajentamaan ymmärrystä ansaintamalleista, antamaan ajatuksia tulevaisuuteen sekä kehittämään nykyistä tekemistä. Tulovirtojen kehittämisalueiden päälöydöksiä olivat: 1. uudet markkinat, 2. sisällöt, 3. yhteisöllisyys, 4. mallien jalostaminen, 5. innovaatiot, 6. asenne, 7. vuorovaikutus ja 8. yhteistyö. Tutkimuksen synteesinä muodostui näkemys ansaintamallikentän nykytilasta sekä kehittämistarpeista.