"Kun kasvattaja voi hyvin, lapsi voi hyvin": haastavien kasvatustilanteiden aiheuttamien tunteiden vaikutus kasvattajan henkiseen työhyvinvointiin
Vatanen, Hanna (2024)
Vatanen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725748
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee varhaiskasvatuksessa esiintyvien haastavien kasvatustilanteiden esiin nostamia tunteita sekä sitä, miten nämä tunteet vaikuttavat kasvattajan henkiseen työhyvinvointiin. Lähestyn aihetta haastavien kasvatustilanteiden kuormittavuuden näkökulmasta. Tavoitteena on tuoda näkyville nimenomaan varhaiskasvatusalalla vähemmän tutkittua näkökulmaa eli kasvattajien työssään kokemien tunteiden merkityksestä työhyvinvointiin.
Laadullisessa opinnäytetyössäni hyödynnän fenomenografista lähestymistapaa. Opinnäytetyön teoriaosassa syvennyn tarkastelemaan keskeisiä käsitteitä kuten inklusiivisuutta ja sosiaalis-emotionaalisia haasteita. Tarkastelen myös työhyvinvoinnin ulottuvuuksia avaamalla eri käsitteitä, jotka ovat yhdistettävissä henkiseen työhyvinvointiin. Opinnäytetyön aineistoa keräsin varhaiskasvatuksessa työskenteleviltä henkilöiltä laatimallani Webropol-kyselyllä sekä keräämällä laajan empiirisen aineiston tukemaan opinnäytetyöni tietopohjaa. Aineistoa analysoin koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan havaita, että haastavien kasvatustilanteiden esiin nostamat tunteet ja tunnereaktiot voivat olla hyvinkin voimakkaita ja ne voivat aiheuttaa kasvattajalle jopa fyysisiä oireita. Mikäli tunteista ei ole mahdollista puhua tai kasvattaja kokee tunteistaan syyllisyyttä voi kasvattaja kokea sen kuormittavaksi. Tunnekuorman kasvaminen puolestaan voi aiheuttaa kasvattajille uupumusta ja myös työn imun kokeminen voi vähentyä. Toivon opinnäytetyöni avaavan keskustelua tämän merkityksellisen työn tunnekuormasta, jonka jokainen varhaiskasvattaja ainakin jossain määrin tunnistaa, koska tunteet ja ajatukset ovat läsnä jokaisessa pienessäkin arjen hetkessä.
Laadullisessa opinnäytetyössäni hyödynnän fenomenografista lähestymistapaa. Opinnäytetyön teoriaosassa syvennyn tarkastelemaan keskeisiä käsitteitä kuten inklusiivisuutta ja sosiaalis-emotionaalisia haasteita. Tarkastelen myös työhyvinvoinnin ulottuvuuksia avaamalla eri käsitteitä, jotka ovat yhdistettävissä henkiseen työhyvinvointiin. Opinnäytetyön aineistoa keräsin varhaiskasvatuksessa työskenteleviltä henkilöiltä laatimallani Webropol-kyselyllä sekä keräämällä laajan empiirisen aineiston tukemaan opinnäytetyöni tietopohjaa. Aineistoa analysoin koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan havaita, että haastavien kasvatustilanteiden esiin nostamat tunteet ja tunnereaktiot voivat olla hyvinkin voimakkaita ja ne voivat aiheuttaa kasvattajalle jopa fyysisiä oireita. Mikäli tunteista ei ole mahdollista puhua tai kasvattaja kokee tunteistaan syyllisyyttä voi kasvattaja kokea sen kuormittavaksi. Tunnekuorman kasvaminen puolestaan voi aiheuttaa kasvattajille uupumusta ja myös työn imun kokeminen voi vähentyä. Toivon opinnäytetyöni avaavan keskustelua tämän merkityksellisen työn tunnekuormasta, jonka jokainen varhaiskasvattaja ainakin jossain määrin tunnistaa, koska tunteet ja ajatukset ovat läsnä jokaisessa pienessäkin arjen hetkessä.