Suosikkipahikset toimintaroolipeleissä : Millainen on antagonistin rooli tarinankerronnassa ja pelaajien tunnekokemuksissa?
Hokki, Jona; Kuoppakangas, Iida (2024)
Hokki, Jona
Kuoppakangas, Iida
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125919
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli käsitellä toimintaroolipelien kerrontaa ja erityisesti antagonistin roolia tarinan osana. Työn taustalla oli kiinnostus antagonisteihin hahmotyyppinä ja erityisesti siihen, miksi pelaajat tuntevat kiintymystä näihin monimutkaisiin "pahiksiin".
Tietoperustassa käsitellään antagonistia käsitteenä ja käydään läpi erilaisia antagonistityyppejä sekä heidän roolejaan tarinoissa. Lisäksi esitellään tarinankerronnan keinoja perinteisen draamallisen rakenteen kautta, videopelien kerronnan erityispiirteitä sekä toimintaroolipelien ominaispiirteitä, alagenrejä ja historiaa. Tietoperustan koostamisen apuna käytettiin sekä verkkolähteitä että alan kirjallisuutta.
Tutkielman aineisto kerättiin kyselytutkimuksella. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään pelaajien suosikkiantagonisteja sekä syitä, miksi he pitävät näistä hahmoista. Kartoitimme myös, kokivatko vastaajat kiintymystä valitsemaansa hahmoa kohtaan ja millaisia tunteita tämä herätti heissä. Kyselyyn vastasi 34 henkilöä.
Tuloksista käy ilmi, että ihmiset pitävät antagonisteista monista syistä. Koostimme syyt viiden pääteeman alle: yllättävyys, vaikuttavuus, karismaattisuus, samaistuttavuus sekä taustatarina. Tuloksista selvisi, että antagonistit herättävät uteliaisuutta, empatiaa ja surua. Tästä voidaan päätellä, että ihmiset kiintyvät helpommin hahmoihin, jotka ovat jollain tapaa inhimillisiä. Kyselytutkimuksen perusteella valittiin myös kaksi antagonistia, joita analysoitiin tarkemmin kerronnallisesta näkökulmasta. Yllättävä löydös on myös, että peräti 75 % vastaajista koki suosikkiantagonistinsa vaikuttaneen elämäänsä pelin jälkeen, mikä korostaa antagonistien tärkeyttä videopeliteollisuudessa. Tutkielma antaa arvokasta tietoa antagonistien merkityksestä pelikehittäjille. This thesis explored the narrative in action role-playing games, focusing on the role of the antagonist. The work was motivated by authors’ interest in antagonists as a character type and in particular why players feel attachment to these complex "bad guys".
The theoretical framework covered the concept of antagonists, their roles in stories, and narrative techniques used in video games. The study’s data was collected through a web survey, aiming to identify players’ favorite antagonists and the reasons behind their preferences. We also explored whether the respondents felt attachment to their chosen character and what emotions these characters evoked in them. Two antagonists were also selected from the survey and analyzed in more detail from a narrative perspective.
The results showed that players are drawn to antagonists for various reasons, including surprise, impressiveness, charisma, relatability, and backstory. The findings suggest that antagonists often evoke curiosity, empathy, and sadness, indicating that players are likely to connect with characters that possess human-like qualities. Notably, 75% of respondents felt that their favorite antagonist influenced their life after playing the game, highlighting the importance of these characters in the gaming industry. Therefore, this research offers valuable insights for game developers.
Tietoperustassa käsitellään antagonistia käsitteenä ja käydään läpi erilaisia antagonistityyppejä sekä heidän roolejaan tarinoissa. Lisäksi esitellään tarinankerronnan keinoja perinteisen draamallisen rakenteen kautta, videopelien kerronnan erityispiirteitä sekä toimintaroolipelien ominaispiirteitä, alagenrejä ja historiaa. Tietoperustan koostamisen apuna käytettiin sekä verkkolähteitä että alan kirjallisuutta.
Tutkielman aineisto kerättiin kyselytutkimuksella. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään pelaajien suosikkiantagonisteja sekä syitä, miksi he pitävät näistä hahmoista. Kartoitimme myös, kokivatko vastaajat kiintymystä valitsemaansa hahmoa kohtaan ja millaisia tunteita tämä herätti heissä. Kyselyyn vastasi 34 henkilöä.
Tuloksista käy ilmi, että ihmiset pitävät antagonisteista monista syistä. Koostimme syyt viiden pääteeman alle: yllättävyys, vaikuttavuus, karismaattisuus, samaistuttavuus sekä taustatarina. Tuloksista selvisi, että antagonistit herättävät uteliaisuutta, empatiaa ja surua. Tästä voidaan päätellä, että ihmiset kiintyvät helpommin hahmoihin, jotka ovat jollain tapaa inhimillisiä. Kyselytutkimuksen perusteella valittiin myös kaksi antagonistia, joita analysoitiin tarkemmin kerronnallisesta näkökulmasta. Yllättävä löydös on myös, että peräti 75 % vastaajista koki suosikkiantagonistinsa vaikuttaneen elämäänsä pelin jälkeen, mikä korostaa antagonistien tärkeyttä videopeliteollisuudessa. Tutkielma antaa arvokasta tietoa antagonistien merkityksestä pelikehittäjille.
The theoretical framework covered the concept of antagonists, their roles in stories, and narrative techniques used in video games. The study’s data was collected through a web survey, aiming to identify players’ favorite antagonists and the reasons behind their preferences. We also explored whether the respondents felt attachment to their chosen character and what emotions these characters evoked in them. Two antagonists were also selected from the survey and analyzed in more detail from a narrative perspective.
The results showed that players are drawn to antagonists for various reasons, including surprise, impressiveness, charisma, relatability, and backstory. The findings suggest that antagonists often evoke curiosity, empathy, and sadness, indicating that players are likely to connect with characters that possess human-like qualities. Notably, 75% of respondents felt that their favorite antagonist influenced their life after playing the game, highlighting the importance of these characters in the gaming industry. Therefore, this research offers valuable insights for game developers.