Esihenkilöiden rooli työntekijöiden alkoholiongelmien ennaltaehkäisyssä ja käsittelyssä ravintola-alalla Suomessa
Hemmo, Peetu (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125907
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli esihenkilöiden rooli työntekijöiden alkoholiongelmien ennaltaehkäisyssä ja käsittelyssä ravintola-alalla Suomessa. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten esihenkilöt suomalaisissa ravintola-alan yrityksissä tunnistavat ja puuttuvat työntekijöiden alkoholiongelmiin työpaikalla ja mitkä tekijät vaikuttavat heidän kykyynsä ennaltaehkäistä ja käsitellä näitä ongelmia tehokkaasti.
Opinnäytetyön selvitys toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastattelut olivat sopiva aineistonkeruumenetelmä, koska niiden avulla saatiin syvällistä tietoa esihenkilöiden kokemuksista alkoholiongelmien ennaltaehkäisyssä ja käsittelyssä. Opinnäytetyössä haastateltiin kolmea ravintola-alalla työskentelevää esihenkilöä. Opinnäytetyön viitekehys käsitteli alkoholiongelmia Suomessa yleisesti, aiheelle olennaista lainsäädäntöä, esihenkilöiden ja työpaikkojen keinoja alkoholiongelmien käsittelyyn sekä ravintola-alan erityispiirteitä.
Selvityksessä kävi ilmi, että esihenkilöiden kyky tunnistaa ja käsitellä alkoholiongelmia ravintola-alalla vaihtelee työpaikoittain. Valmiudet alkoholiongelmien ennaltaehkäisyyn ja käsittelyyn riippuivat pitkälti esihenkilöiden saamista ohjeistuksista ja työpaikan kulttuurista. Työpaikan tarjoamilla koulutuksilla havaittiin myös olevan positiivinen vaikutus esihenkilöiden valmiuksiin.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että vaikka esihenkilöiden saamat ohjeistukset ja koulutukset lisäävät esihenkilöiden valmiuksia alkoholiongelmien käsittelyyn, on myös työpaikan avoin keskustelukulttuuri asian keskiössä. Koulutuksien ja ohjeistuksien merkitys korostui, sillä ne loivat selkeitä toimintamalleja esihenkilöille. Avoin keskustelukulttuuri koettiin tärkeäksi etenkin alkoholiongelmien tunnistamisessa.
Opinnäytetyön selvitys toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastattelut olivat sopiva aineistonkeruumenetelmä, koska niiden avulla saatiin syvällistä tietoa esihenkilöiden kokemuksista alkoholiongelmien ennaltaehkäisyssä ja käsittelyssä. Opinnäytetyössä haastateltiin kolmea ravintola-alalla työskentelevää esihenkilöä. Opinnäytetyön viitekehys käsitteli alkoholiongelmia Suomessa yleisesti, aiheelle olennaista lainsäädäntöä, esihenkilöiden ja työpaikkojen keinoja alkoholiongelmien käsittelyyn sekä ravintola-alan erityispiirteitä.
Selvityksessä kävi ilmi, että esihenkilöiden kyky tunnistaa ja käsitellä alkoholiongelmia ravintola-alalla vaihtelee työpaikoittain. Valmiudet alkoholiongelmien ennaltaehkäisyyn ja käsittelyyn riippuivat pitkälti esihenkilöiden saamista ohjeistuksista ja työpaikan kulttuurista. Työpaikan tarjoamilla koulutuksilla havaittiin myös olevan positiivinen vaikutus esihenkilöiden valmiuksiin.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että vaikka esihenkilöiden saamat ohjeistukset ja koulutukset lisäävät esihenkilöiden valmiuksia alkoholiongelmien käsittelyyn, on myös työpaikan avoin keskustelukulttuuri asian keskiössä. Koulutuksien ja ohjeistuksien merkitys korostui, sillä ne loivat selkeitä toimintamalleja esihenkilöille. Avoin keskustelukulttuuri koettiin tärkeäksi etenkin alkoholiongelmien tunnistamisessa.