Yrityksen kansainvälistyminen : opas yrityksen kansainvälistymiseen
Ahorinta, Niklas (2024)
Ahorinta, Niklas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100326017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100326017
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli tunnistaa toimintatapoja ja strategioita kansainvälistyvälle yritykselle. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli laatia kansainvälistyvälle yritykselle opas, joka auttaa hahmottamaan kansainvälistymiseen liittyvää teoriaa tiivistetyn oppaan muodossa soveltaen konkreettisia käytännön neuvoja yritykseen. Oppaan tarkoituksena oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Miten lähteä rakentamaan kansainvälistymisen polkua? Mitkä tekijät kannattaa ottaa huomioon kansainvälistymiseen ryhtyessä?
Opinnäytetyön viitekehyksessä selvitettiin yrityksen kansainvälistymiseen liittyviä teorioita esimerkiksi teoriamallien ja käytännön strategioiden perusteella. Tavoitteena oli hahmottaa teoriassa kansainvälistymiseen vaadittavat lähtökohdat ja käytännön osuudessa hahmottaa strategioita erilaisten analyysien avulla, joita voi yhdistää omaan yritystoimintaan selkeyttämään nykytilaa ja tavoitetta. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt opas laadittiin viitekehyksestä kootusta teoriasta sekä kirjoittajan omien havaintojen pohjalta. Viitekehyksen tietolähteinä käytettiin monipuolista yrityksen kansainvälistymisen osa-alueisiin liittyvää ammattikirjallisuutta ja luotettavia verkkolähteitä.
Tämä opinnäytetyö tuo esiin erilaisia näkökulmia yrityksen kansainvälistymisprosessin käynnistämiseen ja auttaa hahmottamaan tarpeellisia käytännön osa-alueita kansainvälistymishankkeen toteutusta varten. Työn tuotos on jaettu eri osa-alueisiin kansainvälistymisprosessin rakentamista varten, ja se auttaa kansainvälistymisestä kiinnostunutta pk-yritystä laatimaan omaa kansainvälistymispolkuaan sekä rohkaisee ottamaan ensi askeleen kansainvälistymistä kohti.
Työn päätelmissä todettiin, että toimeksiantajayrityksellä on kehitettävää kansainvälistymisprosessissa ja toimintatavoissa, joilla kansainvälistyminen tehdään mahdolliseksi. Tämän seurauksena tulokseksi syntyi opas, jossa selkeytettiin strategiaa ja toimintatapoja kansainvälistymishankkeen toteuttamista varten. Edellä mainitut asiat ovat äärimmäisen tärkeitä yrityksen pyrkiessä laajentamaan markkina-aluettaan.
Opinnäytetyön viitekehyksessä selvitettiin yrityksen kansainvälistymiseen liittyviä teorioita esimerkiksi teoriamallien ja käytännön strategioiden perusteella. Tavoitteena oli hahmottaa teoriassa kansainvälistymiseen vaadittavat lähtökohdat ja käytännön osuudessa hahmottaa strategioita erilaisten analyysien avulla, joita voi yhdistää omaan yritystoimintaan selkeyttämään nykytilaa ja tavoitetta. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt opas laadittiin viitekehyksestä kootusta teoriasta sekä kirjoittajan omien havaintojen pohjalta. Viitekehyksen tietolähteinä käytettiin monipuolista yrityksen kansainvälistymisen osa-alueisiin liittyvää ammattikirjallisuutta ja luotettavia verkkolähteitä.
Tämä opinnäytetyö tuo esiin erilaisia näkökulmia yrityksen kansainvälistymisprosessin käynnistämiseen ja auttaa hahmottamaan tarpeellisia käytännön osa-alueita kansainvälistymishankkeen toteutusta varten. Työn tuotos on jaettu eri osa-alueisiin kansainvälistymisprosessin rakentamista varten, ja se auttaa kansainvälistymisestä kiinnostunutta pk-yritystä laatimaan omaa kansainvälistymispolkuaan sekä rohkaisee ottamaan ensi askeleen kansainvälistymistä kohti.
Työn päätelmissä todettiin, että toimeksiantajayrityksellä on kehitettävää kansainvälistymisprosessissa ja toimintatavoissa, joilla kansainvälistyminen tehdään mahdolliseksi. Tämän seurauksena tulokseksi syntyi opas, jossa selkeytettiin strategiaa ja toimintatapoja kansainvälistymishankkeen toteuttamista varten. Edellä mainitut asiat ovat äärimmäisen tärkeitä yrityksen pyrkiessä laajentamaan markkina-aluettaan.