Tehokas kriisiviestintä: Ennakoi. Suunnittele. Ehkäise.
Summa, Satu (2024)
Summa, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100225958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100225958
Tiivistelmä
Kriisiviestintä on olennainen osa organisaatioiden ja yhteiskunnan toimintaa, sillä se käsittää strategiat, käytännöt ja viestintätaidot, joiden avulla vastataan odottamattomiin ja haitallisiin tapahtumiin. Tällaiset tapahtumat voivat vaikuttaa organisaation maineeseen, toimintaan ja yleiseen luottamukseen. Vaikka kriisiviestintä on tärkeää, ei kaikilla organisaatioilla ole tarvittavaa osaamista sen hallintaan. Tästä syystä monet yritykset ostavat kriisiviestinnän palveluita konsultointiyrityksiltä, mutta myös konsulttien on kuitenkin hallittava kriisiviestinnän suunnittelu voidakseen palvella asiakkaitaan laadukkaasti.
Tämän kehitystehtävän tavoitteena oli luoda kriteeristö, joka mahdollistaa tilaajayritykselle, Sigma Consulting Oy:lle, ennakoivan kriisiviestinnän käsikirjan suunnittelun.
Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää organisaatioiden ennakoivan kriisiviestinnän eri lähestymistapoja sekä tunnistaa kriisiviestinnän parhaita käytäntöjä ja kehityskohteita.
Kehitystehtävä pohjautui tapaustutkimukseen, jossa hyödynnettiin myös eri tutkijoiden tuottamaa teoriatietoa kriisiviestinnän menetelmistä. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joihin osallistui kokeneita kriisiviestinnän ja varautumisen asiantuntijoita.
Haastattelut paljastivat merkittäviä eroja organisaatioiden kriisiviestinnän menetelmissä ja prosesseissa. Haastateltavien näkemykset tarjoavat arvokasta käytännön tietoa, joka voi parantaa organisaatioiden valmiutta ja reagointikykyä tulevissa kriiseissä. Näiden löydösten ansiosta kehitystehtävä täyttää tavoitteensa ja tukee ennakoivan kriisiviestinnän suunnitteluoppaan luomista Sigma Consulting Oy:lle.
Tämän kehitystehtävän tavoitteena oli luoda kriteeristö, joka mahdollistaa tilaajayritykselle, Sigma Consulting Oy:lle, ennakoivan kriisiviestinnän käsikirjan suunnittelun.
Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää organisaatioiden ennakoivan kriisiviestinnän eri lähestymistapoja sekä tunnistaa kriisiviestinnän parhaita käytäntöjä ja kehityskohteita.
Kehitystehtävä pohjautui tapaustutkimukseen, jossa hyödynnettiin myös eri tutkijoiden tuottamaa teoriatietoa kriisiviestinnän menetelmistä. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joihin osallistui kokeneita kriisiviestinnän ja varautumisen asiantuntijoita.
Haastattelut paljastivat merkittäviä eroja organisaatioiden kriisiviestinnän menetelmissä ja prosesseissa. Haastateltavien näkemykset tarjoavat arvokasta käytännön tietoa, joka voi parantaa organisaatioiden valmiutta ja reagointikykyä tulevissa kriiseissä. Näiden löydösten ansiosta kehitystehtävä täyttää tavoitteensa ja tukee ennakoivan kriisiviestinnän suunnitteluoppaan luomista Sigma Consulting Oy:lle.