Ryhmämuotoisen toimintaterapian hyötyjä lapsille : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Nieminen, Tiia; Salmi, Elviira (2024)
Nieminen, Tiia
Salmi, Elviira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lasten ryhmämuotoisen toimintaterapian hyötyjä kirjallisuuskatsauksen avulla. Tilaajana oli Helsingin kaupungin lasten toimintaterapia. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata lasten ryhmämuotoisen toimintaterapian hyötyjä 2–12-vuotiaille asiakkaille.
Opinnäytetyö pohjautui kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin ryhmämuotoisen toimintaterapian erilaisia muotoja, ryhmän terapeuttisia tekijöitä sekä ryhmänohjaukseen liittyvää teoriaa. Kirjallisuuskatsauksen avulla etsittiin tietoa 2–12-vuotiaiden lasten ryhmämuotoisen toimintaterapian hyödyistä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui neljästä erilaisesta tutkimuksesta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan lasten ryhmämuotoisella toimintaterapialla on sekä suoria että epäsuoria hyötyjä 2–12-vuotialle lapsille. Suorat hyödyt vaikuttavat lapsen taitoihin ja kokemukseen, kun taas epäsuorat hyödyt vaikuttavat lapsen saamaan toimintaterapiaan ja resursseihin. Suoria hyötyjä olivat esimerkiksi yhteenkuuluvuuden tunteen lisääntyminen, itsetunnon kohoaminen, vertaistuki ja vertaisilta oppiminen sekä vuorovaikutustaitojen parantuminen sekä lasten sosiaalistuminen. Ryhmämuotoisen toimintaterapian epäsuoria hyötyjä olivat esimerkiksi nopeampi terapiaan pääsy, joka mahdollistaa varhaisemmat interventiot ja paremmat hoitotulokset sekä ryhmämuotoisen toimintaterapian resurssi- ja kustannustehokkuus. Ryhmämuotoisen toimintaterapian havaittiin myös olevan yhtä laadukasta kuin yksilömuotoisen toimintaterapian.
Lisätutkimuksia kirjallisuuskatsauksen tulosten yleistettävyydestä ja luotettavuudesta kaivataan. Aihetta olisi hyvä tutkia vanhempien lasten näkökulmasta, ryhmämuotoisen toimintaterapian vaikuttavuudesta verrattuna yksilömuotoiseen toimintaterapiaan sekä esimerkiksi ryhmämuotoisen kuntoutuksen soveltuvuudesta erilaisille asiakasryhmille.
Opinnäytetyö pohjautui kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin ryhmämuotoisen toimintaterapian erilaisia muotoja, ryhmän terapeuttisia tekijöitä sekä ryhmänohjaukseen liittyvää teoriaa. Kirjallisuuskatsauksen avulla etsittiin tietoa 2–12-vuotiaiden lasten ryhmämuotoisen toimintaterapian hyödyistä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui neljästä erilaisesta tutkimuksesta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan lasten ryhmämuotoisella toimintaterapialla on sekä suoria että epäsuoria hyötyjä 2–12-vuotialle lapsille. Suorat hyödyt vaikuttavat lapsen taitoihin ja kokemukseen, kun taas epäsuorat hyödyt vaikuttavat lapsen saamaan toimintaterapiaan ja resursseihin. Suoria hyötyjä olivat esimerkiksi yhteenkuuluvuuden tunteen lisääntyminen, itsetunnon kohoaminen, vertaistuki ja vertaisilta oppiminen sekä vuorovaikutustaitojen parantuminen sekä lasten sosiaalistuminen. Ryhmämuotoisen toimintaterapian epäsuoria hyötyjä olivat esimerkiksi nopeampi terapiaan pääsy, joka mahdollistaa varhaisemmat interventiot ja paremmat hoitotulokset sekä ryhmämuotoisen toimintaterapian resurssi- ja kustannustehokkuus. Ryhmämuotoisen toimintaterapian havaittiin myös olevan yhtä laadukasta kuin yksilömuotoisen toimintaterapian.
Lisätutkimuksia kirjallisuuskatsauksen tulosten yleistettävyydestä ja luotettavuudesta kaivataan. Aihetta olisi hyvä tutkia vanhempien lasten näkökulmasta, ryhmämuotoisen toimintaterapian vaikuttavuudesta verrattuna yksilömuotoiseen toimintaterapiaan sekä esimerkiksi ryhmämuotoisen kuntoutuksen soveltuvuudesta erilaisille asiakasryhmille.