Sisäinen työnantajakuva turvallisuusalan yrityksessä
Nikkilä, Otto (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100326041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100326041
Tiivistelmä
Työnantajakuva on nouseva teema yksityisellä ja julkisella sektorilla. Sisäinen työnantajakuva tarkoittaa organisaation henkilöstölle muodostunutta kuvaa omasta työnantajastansa. Olennaisin sisäiseen työnantajakuvaan vaikuttava tekijä on työntekijälle muodostuva kokemus työnantajastansa. Sisäisen työnantajakuvan vaikuttavuus on lisääntynyt avoimessa yhteiskunnassa, jossa organisaatiot eivät enää voi hallita sisältä ulos välittyvää tietoa kuten ennen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää turvallisuusalalla toimivan toimeksiantajan sisäinen työnantajakuva.
Sisäinen työnantajakuva muodostuu työntekijöille työntekijäkokemuksen kautta. Tämän takia opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin työntekijäkokemuksen muodostumisen kannalta merkittävimpiin seikkoihin, eli odotusten ja todellisuuden kohtaamiseen. Työnantajakuva muodostuu jokaiselle yksilölle hänen henkilökohtaisista kokemuksistaan, joten selvittämällä minkälaisena työnantajana yksilöt näkevät yrityksen pystyttiin saamaan kuva yrityksen sisäisestä työnantajakuvasta. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuskysely lähetettiin 500:lle toimeksiantajayrityksen työntekijälle. Tutkimuskyselyyn vastasi 161 henkilöä.
Toimeksiantajan sisäinen työnantajakuva nähtiin tutkimuskyselyn perusteella kohtalaisen hyvänä. Toimeksiantajayritys nähtiin luotettavana ja joustavana työnantajana, jonka palveluksessa pääsee tekemään mielekkäitä ja merkityksellisiä työtehtäviä. Tutkimuskyselyssä esille nousi, että toimeksiantajan tulee kehittää henkilöstönsä palkkausta, työsuhde-etuja ja koulutusmahdollisuuksia. Toimeksiantajan tulee kehittää arvoviestintäänsä ja panostaa siihen, että yrityksessä toimitaan sen arvojen mukaisesti. Toimeksiantajan tulisi myös päivittää työnantajalupauksensa todenmukaisemmiksi tai panostaa nykyisten lupausten lunastamiseen. Tämän opinnäytetyön pohjalta toimeksiantaja voi määrittää painopisteet työnantajakuvan kehittämistyölle. Toimeksiantajan tulee jatkossa tutkia säännöllisesti sisäistä työnantajakuvaansa ja pyrkiä viestimään yrityksen sisäisestä todellisuudesta todenmukaisesti, niin tekevät myös sen työntekijät.
Sisäinen työnantajakuva muodostuu työntekijöille työntekijäkokemuksen kautta. Tämän takia opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin työntekijäkokemuksen muodostumisen kannalta merkittävimpiin seikkoihin, eli odotusten ja todellisuuden kohtaamiseen. Työnantajakuva muodostuu jokaiselle yksilölle hänen henkilökohtaisista kokemuksistaan, joten selvittämällä minkälaisena työnantajana yksilöt näkevät yrityksen pystyttiin saamaan kuva yrityksen sisäisestä työnantajakuvasta. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuskysely lähetettiin 500:lle toimeksiantajayrityksen työntekijälle. Tutkimuskyselyyn vastasi 161 henkilöä.
Toimeksiantajan sisäinen työnantajakuva nähtiin tutkimuskyselyn perusteella kohtalaisen hyvänä. Toimeksiantajayritys nähtiin luotettavana ja joustavana työnantajana, jonka palveluksessa pääsee tekemään mielekkäitä ja merkityksellisiä työtehtäviä. Tutkimuskyselyssä esille nousi, että toimeksiantajan tulee kehittää henkilöstönsä palkkausta, työsuhde-etuja ja koulutusmahdollisuuksia. Toimeksiantajan tulee kehittää arvoviestintäänsä ja panostaa siihen, että yrityksessä toimitaan sen arvojen mukaisesti. Toimeksiantajan tulisi myös päivittää työnantajalupauksensa todenmukaisemmiksi tai panostaa nykyisten lupausten lunastamiseen. Tämän opinnäytetyön pohjalta toimeksiantaja voi määrittää painopisteet työnantajakuvan kehittämistyölle. Toimeksiantajan tulee jatkossa tutkia säännöllisesti sisäistä työnantajakuvaansa ja pyrkiä viestimään yrityksen sisäisestä todellisuudesta todenmukaisesti, niin tekevät myös sen työntekijät.