Metsäkonesimulaatiokoulutuksen kehittäminen Lapin koulutuskeskus REDU:ssa
Mikkola, Juha; Vähärautio, Jyrki (2024)
Mikkola, Juha
Vähärautio, Jyrki
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426053
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustana oli Lapin Koulutuskeskus REDU:n metsäopetuksen tarve selvittää, auttaako simulaattoriharjoittelu metsäkoneenkuljettajiksi opiskelevia oppimaan tehokkaammin kuormaimen käyttöä. Tutkimuksessa selvitettiin metsäkonesimulaattorilla tehtävän kuormaimenkäytön harjoittelun hyötyjä verrattuna oikealla metsäkoneella tehtävään harjoitteluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, joka auttaa metsäkonesimulaatiokoulutuksen kehittämisessä.
Tutkimusmenetelmänä on määrällinen tutkimus. Tutkimusaineiston muodostavat puunkorjuutyömailla videoidut ja arvioidut kuormaimen käytön harjoitukset. Harjoituksista arvioitiin kuormaimen käytön nopeus sekä kuorman laatu. Tärkeimpänä tutkimuskysymyksenä oli, parantavatko metsäkonesimulaattoreilla tehtävät kuomainharjoitteet valmiuksia siirryttäessä oikean metsätraktorin kuormaimen käyttöön. Samalla tutkittiin, missä määrin metsäkonesimulaattorilla tehdyt harjoitteet lisäävät oikean metsätraktorin kuormaimen käytön valmiuksia. Tutkimukseen osallistui kaksi ryhmää. Molemmissa ryhmissä oli 12 opiskelijaa. Ensimmäisen ryhmän opiskelijat eivät olleet suorittaneet pakollisia metsätraktorin käytön simulaattoriharjoitteita ennen siirtymistään metsäkoneella suoritettavaan harjoitteluun. Toisen ryhmän opiskelijat olivat suorittaneet kaikki pakolliset simulaattoriharjoitteet ennen käytännön koneharjoittelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että niillä opiskelijoilla, jotka harjoittelivat kuormaimen käyttöä simulaattorilla, oli merkittävästi paremmat valmiudet kuormaimen käyttöön siirryttäessä harjoittelemaan oikealla metsätraktorilla. Opinnäytteessä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisella toisella asteella metsäkoneen kuljettajien simulaatiokoulutuksessa sekä koulutuksen kehittämisessä.
Tutkimusmenetelmänä on määrällinen tutkimus. Tutkimusaineiston muodostavat puunkorjuutyömailla videoidut ja arvioidut kuormaimen käytön harjoitukset. Harjoituksista arvioitiin kuormaimen käytön nopeus sekä kuorman laatu. Tärkeimpänä tutkimuskysymyksenä oli, parantavatko metsäkonesimulaattoreilla tehtävät kuomainharjoitteet valmiuksia siirryttäessä oikean metsätraktorin kuormaimen käyttöön. Samalla tutkittiin, missä määrin metsäkonesimulaattorilla tehdyt harjoitteet lisäävät oikean metsätraktorin kuormaimen käytön valmiuksia. Tutkimukseen osallistui kaksi ryhmää. Molemmissa ryhmissä oli 12 opiskelijaa. Ensimmäisen ryhmän opiskelijat eivät olleet suorittaneet pakollisia metsätraktorin käytön simulaattoriharjoitteita ennen siirtymistään metsäkoneella suoritettavaan harjoitteluun. Toisen ryhmän opiskelijat olivat suorittaneet kaikki pakolliset simulaattoriharjoitteet ennen käytännön koneharjoittelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että niillä opiskelijoilla, jotka harjoittelivat kuormaimen käyttöä simulaattorilla, oli merkittävästi paremmat valmiudet kuormaimen käyttöön siirryttäessä harjoittelemaan oikealla metsätraktorilla. Opinnäytteessä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisella toisella asteella metsäkoneen kuljettajien simulaatiokoulutuksessa sekä koulutuksen kehittämisessä.