Työntekijöiden kokemukset perehdytysprosessista
Andsten, Heta (2024)
Andsten, Heta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726140
Tiivistelmä
Tämän määrällisen opinnäytetyön tutkimusongelmana on työntekijöiden kokemukset perehdytysprosessista. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää perehdytykseen liittyvien kokemusten nykytila toimeksiantajayrityksessä sen perehdytysprosessin kehittämiseksi. Tämän työn aihetta on tärkeää tutkia myös siksi, ettei sitä ole ilmeisesti tutkittu aikaisemmin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on suuri kansainvälinen teollisuusalan yritys. Yritys tuottaa monenlaisia kuitupohjaisia tuotteita eri toimialoille ja työllistää yli 7000 ihmistä ympäri maailmaa. Yrityksessä on kehitetty yleinen perehdytysprosessi työntekijöille.
Tutkimuksen rajaukseen käytettiin aikaperustetta. Perusjoukko sisälsi pääkonttorin työntekijät, joiden työsuhde on alkanut 1.1.2023 jälkeen ja joilla oli työsuhde voimassa kyselyn lähettämisen ajankohtana.
Perehdytys on valtavan tärkeä ja laaja aihe työelämässä. Monet tutkimukset osoittavat, että onnistuneesta perehdytyksestä on massiivisesti hyötyä työntekijälle ja yritykselle. Perehdytys alkaa jo rekrytointiprosessin aikana ja päättyy työntekijän lähtiessä työpaikasta. Perehdytys on tärkeä henkilöstöjohtamisen osa-alue, joka tulee ottaa vakavasti jokaisessa yrityksessä. Valitettavasti perehdytystä usein laiminlyödään eikä sen hyviä puolia ei tunnisteta hyödynnettäväksi. Hyvin toteutettu perehdytysprosessi parantaa työnantajamielikuvaa ja edesauttaa tulokasta onnistumaan työssään odotetulla tavalla, sitoutumaan yritykseen ja integroitumaan työyhteisöön. Lisäksi se vahvistaa tulokkaan itsetuntoa ja kehittää häntä ammatillisesti. Heikkolaatuinen perehdytys on yritykselle kallista, sillä se madaltaa työhyvinvointia ja pahimmassa tapauksessa päättää alkaneen työsuhteen. Kiteytettynä voidaan sanoa, että suunniteltu perehdytysprosessi ja sen täsmällinen toteutus on kaikkien työyhteisön jäsenien ja yrityksen etu.
Tutkimuksen aineistonhankintamenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä ja se toteutettiin 20.–28.8.2024 välisenä aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä sähköisen Webropol-työkalun analytiikkaa kyselyn väittämissä. Avointen vastausten analysointi sisälsi sisältöanalyysin piirteitä ja tähän hyödynnettiin Exceliä. Tutkimusaineisto esitellään graafisten kuvaajien ja taulukoiden avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että pääkonttorin työntekijöiden perehdytyskokemukset ovat pääosin positiivisia. Työntekijöiden saama perehdytys on vahvistanut motivaatiota, sitouttanut heitä organisaatioon, auttanut heitä integroitumaan työyhteisöön ja suoriutumaan työtehtävistään paremmin. Tutkimuksesta selvisi, että eniten kehitystoimenpiteitä vaativat perehdytysprosessin materiaalit, työyhteisöön tutustumisen tukeminen sekä työn ja roolien kirkastaminen. Tutkimuksessa onnistuttiin kartoittamaan perehdytyksen nykytilaa yrityksessä, mikä vahvisti perehdytyksessä olevan hieman puutteita mutta myös monia hienoja onnistumisia.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on suuri kansainvälinen teollisuusalan yritys. Yritys tuottaa monenlaisia kuitupohjaisia tuotteita eri toimialoille ja työllistää yli 7000 ihmistä ympäri maailmaa. Yrityksessä on kehitetty yleinen perehdytysprosessi työntekijöille.
Tutkimuksen rajaukseen käytettiin aikaperustetta. Perusjoukko sisälsi pääkonttorin työntekijät, joiden työsuhde on alkanut 1.1.2023 jälkeen ja joilla oli työsuhde voimassa kyselyn lähettämisen ajankohtana.
Perehdytys on valtavan tärkeä ja laaja aihe työelämässä. Monet tutkimukset osoittavat, että onnistuneesta perehdytyksestä on massiivisesti hyötyä työntekijälle ja yritykselle. Perehdytys alkaa jo rekrytointiprosessin aikana ja päättyy työntekijän lähtiessä työpaikasta. Perehdytys on tärkeä henkilöstöjohtamisen osa-alue, joka tulee ottaa vakavasti jokaisessa yrityksessä. Valitettavasti perehdytystä usein laiminlyödään eikä sen hyviä puolia ei tunnisteta hyödynnettäväksi. Hyvin toteutettu perehdytysprosessi parantaa työnantajamielikuvaa ja edesauttaa tulokasta onnistumaan työssään odotetulla tavalla, sitoutumaan yritykseen ja integroitumaan työyhteisöön. Lisäksi se vahvistaa tulokkaan itsetuntoa ja kehittää häntä ammatillisesti. Heikkolaatuinen perehdytys on yritykselle kallista, sillä se madaltaa työhyvinvointia ja pahimmassa tapauksessa päättää alkaneen työsuhteen. Kiteytettynä voidaan sanoa, että suunniteltu perehdytysprosessi ja sen täsmällinen toteutus on kaikkien työyhteisön jäsenien ja yrityksen etu.
Tutkimuksen aineistonhankintamenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä ja se toteutettiin 20.–28.8.2024 välisenä aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä sähköisen Webropol-työkalun analytiikkaa kyselyn väittämissä. Avointen vastausten analysointi sisälsi sisältöanalyysin piirteitä ja tähän hyödynnettiin Exceliä. Tutkimusaineisto esitellään graafisten kuvaajien ja taulukoiden avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että pääkonttorin työntekijöiden perehdytyskokemukset ovat pääosin positiivisia. Työntekijöiden saama perehdytys on vahvistanut motivaatiota, sitouttanut heitä organisaatioon, auttanut heitä integroitumaan työyhteisöön ja suoriutumaan työtehtävistään paremmin. Tutkimuksesta selvisi, että eniten kehitystoimenpiteitä vaativat perehdytysprosessin materiaalit, työyhteisöön tutustumisen tukeminen sekä työn ja roolien kirkastaminen. Tutkimuksessa onnistuttiin kartoittamaan perehdytyksen nykytilaa yrityksessä, mikä vahvisti perehdytyksessä olevan hieman puutteita mutta myös monia hienoja onnistumisia.