Puhelinhaastattelu osana rekrytointia henkilöstöpalvelualan yrityksessä X
Järvinen, Julia (2024)
Järvinen, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726131
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin puhelinhaastatteluja osana kaupan toimialan rekrytointia henkilöstöpalvelualan yrityksessä X. Tarkoituksena oli selvittää, miten puhelinhaastattelut tukevat yrityksen kaupan toimialan rekrytointeja ja niiden läpiviemistä. Lisäksi selvitettiin, miten puhelinhaastatteluita käytetään osana yrityksen kaupan toimialan rekrytointeja, miten puhelinhaastattelussa tunnistetaan kaupan alan tehtävään ja organisaatioon sopiva hakija sekä mitä hyötyjä ja haasteita puhelinhaastatteluissa ja niiden käytössä ilmenee.
Teoriaosuus koostui kaupan alasta, henkilöstöpalvelualasta ja sen yritysten palveluista sekä rekrytoinnista. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluina elokuussa 2024. Tutkimukseen haastateltiin neljää yrityksen X kaupan tiimin rekrytointikonsulttia. Haastattelun teemoja olivat rekrytointiprosessit ja puhelinhaastattelun rooli, työnhakijan arviointi sekä puhelinhaastattelun hyödyt ja haasteet.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että puhelinhaastattelut ovat toimiva ja tärkeä osa yrityksen X kaupan toimialan rekrytointeja. Puhelinhaastattelu on nopea ja helppo tapa haastatella hakijoita ja edistää rekrytointiprosessia. Hakijaa pystytään arvioimaan hyvin puhelinhaastattelun aikana. Hakijasta saadaan muodostettua hyvä ja kattava kokonaiskuva, sillä puhelinhaastattelu kiteyttää hakijan osaamisen, persoonallisuuden, vuorovaikutustaidot, kiinnostuksen sekä motivaation.
Yrityksen X kaupan tiimi voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia haastattelukäytäntöjä ja rekrytointiprosesseja tarkastellessaan. Yrityksessä voitaisiin tehdä jatkotutkimusta kaupan toimialan työnhakijoiden puhelinhaastattelukokemuksista.
Teoriaosuus koostui kaupan alasta, henkilöstöpalvelualasta ja sen yritysten palveluista sekä rekrytoinnista. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluina elokuussa 2024. Tutkimukseen haastateltiin neljää yrityksen X kaupan tiimin rekrytointikonsulttia. Haastattelun teemoja olivat rekrytointiprosessit ja puhelinhaastattelun rooli, työnhakijan arviointi sekä puhelinhaastattelun hyödyt ja haasteet.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että puhelinhaastattelut ovat toimiva ja tärkeä osa yrityksen X kaupan toimialan rekrytointeja. Puhelinhaastattelu on nopea ja helppo tapa haastatella hakijoita ja edistää rekrytointiprosessia. Hakijaa pystytään arvioimaan hyvin puhelinhaastattelun aikana. Hakijasta saadaan muodostettua hyvä ja kattava kokonaiskuva, sillä puhelinhaastattelu kiteyttää hakijan osaamisen, persoonallisuuden, vuorovaikutustaidot, kiinnostuksen sekä motivaation.
Yrityksen X kaupan tiimi voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia haastattelukäytäntöjä ja rekrytointiprosesseja tarkastellessaan. Yrityksessä voitaisiin tehdä jatkotutkimusta kaupan toimialan työnhakijoiden puhelinhaastattelukokemuksista.