Roottoripurjejärjestelmän käyttödataa hyödyntävän pilvipalvelun vaatimusten kartoitus
Vaahtoranta, Anni (2024)
Vaahtoranta, Anni
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726151
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli selvittää mahdollisia käyttäjäryhmiä ja heidän tarpeitaan koskien roottoripurjealuksilla kerääntyvän datan hyödyntämistä ja suunnitteilla olevaa pilvipalvelua varten. Roottoripurje on Magnus-efektiä hyödyntävä mekaaninen purje, joka auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta tuottamalla työntövoimaa tuulen avulla.
Palvelun vaatimusmäärittely ja käyttäjätarpeiden määrittely ovat tärkeitä sekä käyttäjäkokemussuunnittelun että ohjelmistotuotannon näkökulmasta. Käyttäjäkokemussuunnittelu painottaa usein käyttäjäkeskeistä suunnittelua, jossa olennaista on käyttäjän tilanteeseen eläytyminen ja hänen tavoitteidensa ymmärtäminen mahdollisimman syvällisesti. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun yhdistäminen ketterän kehityksen mukaiseen ohjelmistotuotantoprosessiin vaatii sekä käyttäjäkokemussuunnittelijoilta että ohjelmistokehittäjiltä valmiuksia monialaiseen yhteistyöhön ja joustavaa asennoitumista omankin alan periaatteisiin parhaan yhteisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Tässä työssä tietoa käyttäjistä kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla ja haastatteluaineiston pohjalta tunnistettiin mahdollisia käyttäjäryhmiä ja muotoiltiin heidän tarpeidensa pohjalta vapaamuotoisia käyttäjätarinoita. Näiden perusteella nähtiin, että yhteistyöyrityksenä toimineen tuulipropulsiotoimittajan sidosryhmillä ja yhtiön sisällä toimivilla eri tiimeillä on hyvin monenlaisia tarpeita ja toiveita mahdollista pilvipalvelua ja datan hyödyntämistä koskien.
Merkittävät tarpeet liittyivät muun muassa seuraaviin asioihin: Asiakkaat haluavat nähdä saavansa vastinetta sijoittamilleen rahoille. Eri asioista vastaavat henkilöt haluavat löytää tarvitsemansa tiedon helposti ja oikea-aikaisesti ja mahdollistaa sen, että purjeet eivät työllistä heitä liikaa. Purjeiden toiminnasta raportoimiseen tarvitaan dynaamisuutta. Datan käsittelyä tietyissä tilanteissa halutaan automatisoida.
Palvelun vaatimusmäärittely ja käyttäjätarpeiden määrittely ovat tärkeitä sekä käyttäjäkokemussuunnittelun että ohjelmistotuotannon näkökulmasta. Käyttäjäkokemussuunnittelu painottaa usein käyttäjäkeskeistä suunnittelua, jossa olennaista on käyttäjän tilanteeseen eläytyminen ja hänen tavoitteidensa ymmärtäminen mahdollisimman syvällisesti. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun yhdistäminen ketterän kehityksen mukaiseen ohjelmistotuotantoprosessiin vaatii sekä käyttäjäkokemussuunnittelijoilta että ohjelmistokehittäjiltä valmiuksia monialaiseen yhteistyöhön ja joustavaa asennoitumista omankin alan periaatteisiin parhaan yhteisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Tässä työssä tietoa käyttäjistä kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla ja haastatteluaineiston pohjalta tunnistettiin mahdollisia käyttäjäryhmiä ja muotoiltiin heidän tarpeidensa pohjalta vapaamuotoisia käyttäjätarinoita. Näiden perusteella nähtiin, että yhteistyöyrityksenä toimineen tuulipropulsiotoimittajan sidosryhmillä ja yhtiön sisällä toimivilla eri tiimeillä on hyvin monenlaisia tarpeita ja toiveita mahdollista pilvipalvelua ja datan hyödyntämistä koskien.
Merkittävät tarpeet liittyivät muun muassa seuraaviin asioihin: Asiakkaat haluavat nähdä saavansa vastinetta sijoittamilleen rahoille. Eri asioista vastaavat henkilöt haluavat löytää tarvitsemansa tiedon helposti ja oikea-aikaisesti ja mahdollistaa sen, että purjeet eivät työllistä heitä liikaa. Purjeiden toiminnasta raportoimiseen tarvitaan dynaamisuutta. Datan käsittelyä tietyissä tilanteissa halutaan automatisoida.