Fusion 360 -mallintamisen opintojakso
Dho, Gian Andrea (2024)
Dho, Gian Andrea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826205
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Fusion 360 -opintojakso Metropolia Ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, pedagogisista perusteista, mallintamiskurssien esittelystä ja vertailusta sekä Fusion 360 -opintojaksosta, joka on suunniteltu Moodle-oppimisympäristöön.
Teoriaosuudessa kuvaillaan CAD-mallinnuksen eli tietokoneavusteisen suunnittelun perusteita. Siinä käydään läpi mallintamisen käytäntöjä ja tärkeimpiä käytössä olevia teknisen piirustuksen standardeja. Näiden avulla on mahdollista saavuttaa täsmällisiä ja yksiselitteisiä tuloksia mallinnuksessa.
Pedagogisissa perusteissa esitellään Fusion 360 -opintojakson suunnittelussa hyödynnettyä Laurillardin kuutta oppimisen menetelmää, joiden avulla opiskelija voi omaksua tietoa ja kehittää osaamistaan käytännön harjoittelun ja näyttämisen kautta.
Opinnäytetyössä esitellään työn tekoaikaan saatavilla ollutta mallintamisen kurssitarjontaa, jonka perusteella tehtiin valinta Fusion 360 -ohjelmasta. Fusion 360 soveltuu parhaiten opintojaksolle, sillä se on monipuolinen, intuitiivinen ja käyttöliittymältään helppo oppia. Muihin ohjelmiin verrattuna Fusion 360 on edullinen, ja opiskelijat voivat asentaa ja käyttää sitä ilmaiseksi.
Suunniteltu Fusion 360 -opintojakso koostuu tehtävistä, joiden avulla opiskelija oppii hallitsemaan mallintamisen erilaisia menetelmiä. Verkko-opintojaksoon kuuluu seitsemän tehtävää, joihin on jokaiseen yksi tai useampi ohjevideo. Opintojakson aikana opiskelija suorittaa neljä tenttiä ja itsenäisen harjoitustyön, joiden tarkoituksena on mallintaa kappaleita ja soveltaa opittua käytäntöön.
Teoriaosuudessa kuvaillaan CAD-mallinnuksen eli tietokoneavusteisen suunnittelun perusteita. Siinä käydään läpi mallintamisen käytäntöjä ja tärkeimpiä käytössä olevia teknisen piirustuksen standardeja. Näiden avulla on mahdollista saavuttaa täsmällisiä ja yksiselitteisiä tuloksia mallinnuksessa.
Pedagogisissa perusteissa esitellään Fusion 360 -opintojakson suunnittelussa hyödynnettyä Laurillardin kuutta oppimisen menetelmää, joiden avulla opiskelija voi omaksua tietoa ja kehittää osaamistaan käytännön harjoittelun ja näyttämisen kautta.
Opinnäytetyössä esitellään työn tekoaikaan saatavilla ollutta mallintamisen kurssitarjontaa, jonka perusteella tehtiin valinta Fusion 360 -ohjelmasta. Fusion 360 soveltuu parhaiten opintojaksolle, sillä se on monipuolinen, intuitiivinen ja käyttöliittymältään helppo oppia. Muihin ohjelmiin verrattuna Fusion 360 on edullinen, ja opiskelijat voivat asentaa ja käyttää sitä ilmaiseksi.
Suunniteltu Fusion 360 -opintojakso koostuu tehtävistä, joiden avulla opiskelija oppii hallitsemaan mallintamisen erilaisia menetelmiä. Verkko-opintojaksoon kuuluu seitsemän tehtävää, joihin on jokaiseen yksi tai useampi ohjevideo. Opintojakson aikana opiskelija suorittaa neljä tenttiä ja itsenäisen harjoitustyön, joiden tarkoituksena on mallintaa kappaleita ja soveltaa opittua käytäntöön.