Teknologiakasvatuksen integroituminen varhaiskasvatuksen vuosisuunnitelmaan
Hyvönen, Nea (2024)
Hyvönen, Nea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826235
Tiivistelmä
Valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma ohjaa järjestämään pedagogisesti suunniteltua ja perusteltua teknologiakasvatusta varhaiskasvatuksessa. Teknologiakasvatus on varhaiskasvatuksessa aiheena vielä uusi, eikä se näyttäydy vielä kaikissa varhaiskasvatus yksiköissä systemaattisesti. Teknologiakasvatuksen tavoitteena on kehittää pienten lasten teknologiataitoja ja oppimaan oppimista varhaislapsuudessa. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli integroida teknologiakasvatusta osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Toimeksiantajana toimi Kuopiossa Pilke päiväkoti Valo.
Kehittämistyö toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaan. Tuotoksena syntyi teknologiapainotteinen vuosisuunnitelma, joka toteutettiin ideakalenterin muotoon. Valmis tuote sisältää kymmenen pedagogisesti suunniteltua teema-aluetta teknologiakasvatukseen, joita voidaan soveltaa lapsiryhmän ohjauksessa varhaiskasvatuksessa. Kehittämisprosessiin osallistettiin 4-6- vuotiaita lapsia kartoittamalla kuvatukien avulla lasten toiveita. Tiedonkeruu toteutettiin haastattelemalla varhaiskasvatusikäisiä lapsia.
Valmistuneen ideakalenterin avulla teknologiakasvatusta voidaan toteuttaa yksikössä järjestelmällisemmin. Teknologiakasvatus koettiin varhaiskasvattajien keskuudessa mielenkiintoisena ja uutena aiheena. Lapset kokivat osallistavat tuokiot mielekkäinä. Osallistavat tuokiot olivat lapsille sopivan haasteellisia ja vastasivat lasten ikä- ja kehitystasoa. Teknologiapainotteista vuosisuunnitelmaa voi tulevaisuudessa jatkokehittää alle kolmevuotiaiden ryhmään sopivaksi.
Kehittämistyö toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaan. Tuotoksena syntyi teknologiapainotteinen vuosisuunnitelma, joka toteutettiin ideakalenterin muotoon. Valmis tuote sisältää kymmenen pedagogisesti suunniteltua teema-aluetta teknologiakasvatukseen, joita voidaan soveltaa lapsiryhmän ohjauksessa varhaiskasvatuksessa. Kehittämisprosessiin osallistettiin 4-6- vuotiaita lapsia kartoittamalla kuvatukien avulla lasten toiveita. Tiedonkeruu toteutettiin haastattelemalla varhaiskasvatusikäisiä lapsia.
Valmistuneen ideakalenterin avulla teknologiakasvatusta voidaan toteuttaa yksikössä järjestelmällisemmin. Teknologiakasvatus koettiin varhaiskasvattajien keskuudessa mielenkiintoisena ja uutena aiheena. Lapset kokivat osallistavat tuokiot mielekkäinä. Osallistavat tuokiot olivat lapsille sopivan haasteellisia ja vastasivat lasten ikä- ja kehitystasoa. Teknologiapainotteista vuosisuunnitelmaa voi tulevaisuudessa jatkokehittää alle kolmevuotiaiden ryhmään sopivaksi.