Myyntipalvelun perehdytyssuunnitelma : case Osuuskauppa Arina
Petäsnoro, Emma (2024)
Petäsnoro, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726167
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda perehdytyssuunnitelma tehtäväkorttien muodossa Osuuskauppa Arina myyntipalveluun. Opinnäytetyössä selvitettiin miten perehdyttämistä toteutetaan myyntipalvelussa sekä mitkä asiat koettiin tärkeimmiksi näkökulmiksi perehdytyksessä.
Opinnäytetyön teoriapohja koostui siitä, millaista on hyvä perehdyttäminen, ja lisäksi perehdytyksen eri vaiheista sekä perehdytyksen eri rooleista organisaatiossa. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Aineisto kerättiin myyntipalvelun työntekijöille järjestetyistä työpajoista sekä ennakkotehtävästä, jonka tarkoituksena oli selvittää millaista perehdyttämistä työryhmä on saanut ja mitä he siltä toivoisivat. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi Osuuskauppa Arinan myyntipalvelun työntekijät.
Ennakkotehtävässä ja työpajoissa kerätyn aineiston mukaan perehdytysprosessissa koettiin suurimmiksi ongelmiksi ajan puute sekä epäjohdonmukaisuus. Perehdytyksen ei koeta etenevän yksi kokonaisuus kerrallaan vaan siinä poiketaan paljon useaan suuntaan, mikä aiheuttaa paineen tunnetta. Opinnäytetyön tuloksena luotiin tehtäväkortit ja saatiin arvokasta tietoa perehdyttämisestä, siihen liittyvistä toiveista sekä perehdyttämisen puutteista myyntipalvelussa.
Opinnäytetyön teoriapohja koostui siitä, millaista on hyvä perehdyttäminen, ja lisäksi perehdytyksen eri vaiheista sekä perehdytyksen eri rooleista organisaatiossa. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Aineisto kerättiin myyntipalvelun työntekijöille järjestetyistä työpajoista sekä ennakkotehtävästä, jonka tarkoituksena oli selvittää millaista perehdyttämistä työryhmä on saanut ja mitä he siltä toivoisivat. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi Osuuskauppa Arinan myyntipalvelun työntekijät.
Ennakkotehtävässä ja työpajoissa kerätyn aineiston mukaan perehdytysprosessissa koettiin suurimmiksi ongelmiksi ajan puute sekä epäjohdonmukaisuus. Perehdytyksen ei koeta etenevän yksi kokonaisuus kerrallaan vaan siinä poiketaan paljon useaan suuntaan, mikä aiheuttaa paineen tunnetta. Opinnäytetyön tuloksena luotiin tehtäväkortit ja saatiin arvokasta tietoa perehdyttämisestä, siihen liittyvistä toiveista sekä perehdyttämisen puutteista myyntipalvelussa.