Tapaustutkimus jatkuvan keskittymisjänteen heikkenemisen seurauksista videopeleissä
Munne, Emil (2024)
Munne, Emil
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926291
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka viime vuosina lyhyiden videoformaattien, kuten TikTokin ja YouTube Shortsien suosio on vaikuttanut nuorten keskittymisjänteeseen. Tavoitteena oli myös selvittää, miten tämä on heijastunut pelinkehittäjien kautta pelien suunnitteluun, jotta pelit pitäisivät pelaajat keskittyneenä peliin mahdollisimman pitkään.
Opinnäytetyössä käytiin ensiksi läpi keskittymisjänteen keskeinen idea ja kuinka se liittyy pelien suunnitteluun, jonka jälkeen selitettiin tutkimuksen lähtökohta, sen menetelmät ja tutkittavat kohdat. Tämän jälkeen analysoitiin valikoima erilaisia videopelejä ja niiden suunnitteluratkaisuja suhteessa lyhyen keskittymisjänteen ilmiöön ja keskityttiin erityisesti siihen, miten pelit pystyvät pitämään pelaajan huonontuvan huomion. Viimeiseksi selvitettiin pelaajien kokemuksia kyselytutkimuksen avulla.
Kyselytutkimuksesta saatiin pienen otoskoosta huolimatta selville, että ikä on yksi merkittävimmistä tekijöistä keskittymisjänteen vahvuuteen sekä pitkäjänteisyyteen. Tämä ei välttämättä tullut yllätyksenä, sillä tämä ikäryhmä on eniten ollut vuorovaikutuksessa sosiaalisen median sekä assosiaation kautta myös lyhyiden videoformaattien kanssa.
Kyselytutkimus paljasti myös, että erityisesti nuoremmat pelaajat kokevat palkitsemisjärjestelmien ja pelillisten tavoitteiden saavuttamisen motivoivan heitä pysymään keskittyneinä pidempään. He pitävät pelien tarjoamia välitavoitteita ja nopeita saavutuksia tärkeinä, jotka vastaavat heidän heikentyneeseen keskittymiskykyynsä, kun taas vanhemmat pelaajat osoittivat olevansa vähemmän riippuvaisia pelien suunnittelun tuomista erilaisista systeemeistä, kuten palkintojärjestelmistä.
Opinnäytetyössä käytiin ensiksi läpi keskittymisjänteen keskeinen idea ja kuinka se liittyy pelien suunnitteluun, jonka jälkeen selitettiin tutkimuksen lähtökohta, sen menetelmät ja tutkittavat kohdat. Tämän jälkeen analysoitiin valikoima erilaisia videopelejä ja niiden suunnitteluratkaisuja suhteessa lyhyen keskittymisjänteen ilmiöön ja keskityttiin erityisesti siihen, miten pelit pystyvät pitämään pelaajan huonontuvan huomion. Viimeiseksi selvitettiin pelaajien kokemuksia kyselytutkimuksen avulla.
Kyselytutkimuksesta saatiin pienen otoskoosta huolimatta selville, että ikä on yksi merkittävimmistä tekijöistä keskittymisjänteen vahvuuteen sekä pitkäjänteisyyteen. Tämä ei välttämättä tullut yllätyksenä, sillä tämä ikäryhmä on eniten ollut vuorovaikutuksessa sosiaalisen median sekä assosiaation kautta myös lyhyiden videoformaattien kanssa.
Kyselytutkimus paljasti myös, että erityisesti nuoremmat pelaajat kokevat palkitsemisjärjestelmien ja pelillisten tavoitteiden saavuttamisen motivoivan heitä pysymään keskittyneinä pidempään. He pitävät pelien tarjoamia välitavoitteita ja nopeita saavutuksia tärkeinä, jotka vastaavat heidän heikentyneeseen keskittymiskykyynsä, kun taas vanhemmat pelaajat osoittivat olevansa vähemmän riippuvaisia pelien suunnittelun tuomista erilaisista systeemeistä, kuten palkintojärjestelmistä.