Varhaiskasvatustiimin työolosuhteiden merkitys lapsen varhaisen tuen tarpeen tunnistamisessa
Nenonen, Seija (2024)
Nenonen, Seija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101126357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101126357
Tiivistelmä
Varhainen tuki, sen tunnistaminen ja siihen puuttuminen ovat laadukkaan varhaiskasvatustyön ydintä. Varhaiskasvatustoiminnan tulee pohjautua toimivaan tiimityöhön, joka on lapsen varhaisen tuen toteutumisen edellytys varhaiskasvatuksessa.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella varhaiskasvatustiimissä olevien tiimityön toimivuuteen liittyvien työolosuhdetekijöiden merkitystä lapsen varhaisen tuen tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen. Tavoite oli löytää tiimin työolosuhteista niitä tekijöitä, jotka vahvistavat tiimin työntekijöiden kykyä tunnistaa lapsen varhainen tuen tarve ja suunnata tarvittava tuki lapsen tarpeiden mukaisesti.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä VIKTOR Work-Life Metrics:n kanssa. Määrällisen tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kahden suomalaisen kaupungin kunnallisten päiväkotien varhaiskasvatustiimeistä keväällä 2024. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Tämän aineiston pohjalta lapsen varhaisen tuen tunnistamista ja siihen puuttumista näyttäisi vahvistavan varhaiskasvatustiimin kasvun asenne. Aineisto antoi viitteitä, että kasvattamalla tiimin psykologista turvallisuutta, kasvaa tiimin kasvun asenne lähes samassa suhteessa. Psykologisen turvallisuuden vahvistumista näyttäisi tässä aineistossa selittävän päiväkodin johtajan valmentava johtamistyyli, varhaiskasvatustiimin jäsenten toisilleen antaman palautteen määrä sekä varhaiskasvatustiimin jäsenten työskentely samassa tiimissä pidemmän ajan.
Tutkimuksen merkitys tulee esille niissä toteutuneissa konkreettisissa toimenpiteissä, miten tutkimuksen tuottama tieto vaikuttaa ja lisää kaikkien varhaiskasvatuksessa työskentelevien henkilöiden ymmärrystä varhaiskasvatustiimissä olevien työolosuhdetekijöiden merkityksestä lapsen varhaisen tuen tunnistamiseen ja puuttumiseen. Early support, recognizing the need and addressing it are at the core of high-quality work in early childhood education. The work in early childhood education should be based on effective teamwork, which is a prerequisite for the realisation of early support for a child in early childhood education.
The purpose of this study was to view the relevance of the factors in working conditions related to effective teamwork among the individuals in the early childhood education team, when recognizing a child’s need for early support and addressing this need. The aim was to find those factors in the team's working conditions that strengthen the team employee’s ability to recognize a child’s need for early support and direct the necessary support according to the child’s needs.
The study was conducted in cooperation with VIKTOR Work-Life Metrics. The material for the quantitative study was collected with an electronic questionnaire in teams working in early childhood education in two Finnish cities' municipal day-care centers in the spring of 2024. The material was analysed using statistical methods.
Based on this material, a growth attitude in the early childhood education team seems to strengthen the recognizing of a child’s need for early support and addressing the child’s need. The material indicates that by growing the team's psychological safety, the team's growth attitude will grow proportionately. In this material, the strengthening of psychological safety seems to be explained by the leadership style of the kindergarten manager, the amount of feedback members of the early childhood education team has given each other as well as the longer the team members have worked together in the same team.
The relevance of the study becomes apparent in those completed concrete actions, how the information produced by the study influences and increases the understanding among everyone working in early childhood education, about the relevance of the factors in the working conditions in the early childhood education team, when recognizing the child’s need for early support and addressing the issue.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella varhaiskasvatustiimissä olevien tiimityön toimivuuteen liittyvien työolosuhdetekijöiden merkitystä lapsen varhaisen tuen tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen. Tavoite oli löytää tiimin työolosuhteista niitä tekijöitä, jotka vahvistavat tiimin työntekijöiden kykyä tunnistaa lapsen varhainen tuen tarve ja suunnata tarvittava tuki lapsen tarpeiden mukaisesti.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä VIKTOR Work-Life Metrics:n kanssa. Määrällisen tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kahden suomalaisen kaupungin kunnallisten päiväkotien varhaiskasvatustiimeistä keväällä 2024. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Tämän aineiston pohjalta lapsen varhaisen tuen tunnistamista ja siihen puuttumista näyttäisi vahvistavan varhaiskasvatustiimin kasvun asenne. Aineisto antoi viitteitä, että kasvattamalla tiimin psykologista turvallisuutta, kasvaa tiimin kasvun asenne lähes samassa suhteessa. Psykologisen turvallisuuden vahvistumista näyttäisi tässä aineistossa selittävän päiväkodin johtajan valmentava johtamistyyli, varhaiskasvatustiimin jäsenten toisilleen antaman palautteen määrä sekä varhaiskasvatustiimin jäsenten työskentely samassa tiimissä pidemmän ajan.
Tutkimuksen merkitys tulee esille niissä toteutuneissa konkreettisissa toimenpiteissä, miten tutkimuksen tuottama tieto vaikuttaa ja lisää kaikkien varhaiskasvatuksessa työskentelevien henkilöiden ymmärrystä varhaiskasvatustiimissä olevien työolosuhdetekijöiden merkityksestä lapsen varhaisen tuen tunnistamiseen ja puuttumiseen.
The purpose of this study was to view the relevance of the factors in working conditions related to effective teamwork among the individuals in the early childhood education team, when recognizing a child’s need for early support and addressing this need. The aim was to find those factors in the team's working conditions that strengthen the team employee’s ability to recognize a child’s need for early support and direct the necessary support according to the child’s needs.
The study was conducted in cooperation with VIKTOR Work-Life Metrics. The material for the quantitative study was collected with an electronic questionnaire in teams working in early childhood education in two Finnish cities' municipal day-care centers in the spring of 2024. The material was analysed using statistical methods.
Based on this material, a growth attitude in the early childhood education team seems to strengthen the recognizing of a child’s need for early support and addressing the child’s need. The material indicates that by growing the team's psychological safety, the team's growth attitude will grow proportionately. In this material, the strengthening of psychological safety seems to be explained by the leadership style of the kindergarten manager, the amount of feedback members of the early childhood education team has given each other as well as the longer the team members have worked together in the same team.
The relevance of the study becomes apparent in those completed concrete actions, how the information produced by the study influences and increases the understanding among everyone working in early childhood education, about the relevance of the factors in the working conditions in the early childhood education team, when recognizing the child’s need for early support and addressing the issue.