Kuluttajalähtöisen digiaudiosovelluksen elementit : unelmien digiaudiosovellus 25-54-vuotiaille
Europaeus, Tia (2024)
Europaeus, Tia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101226392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101226392
Tiivistelmä
Digitalisaatiolla ja kansainvälistymisellä on ollut vahva vaikutus media-alaan Suomessa. Siinä missä aikaisemmin meillä oli muutama televisio- ja radiokanava ja sanomalehteä luettiin printtinä, digitalisaatio on tuonut kansainvälisten toimijoiden palvelut kuluttajien ulottuville. Mediaa kulutetaan sujuvasti erilaisten sovellusten välityksellä ja sosiaalisen median myötä kuka tahansa voi tuottaa myös sisältöjä erilaisiin kanaviin. Median
murros näkyy myös audion puolella digitaalisen audion kulutuksen nopeana kasvuna. Digitaalisella audiolla tarkoitetaan esimerkiksi musiikkistriimejä, kuten Spotifyta sekä äänikirjoja ja nettiradiota. Työssä käsitellään median digitalisoitumista, digitaalista asiakaskokemusta etenkin sovelluksen asiakaskokemukseen näkökulmasta sekä tulevaisuuden sovelluskehityksen trendejä ja personointia.
Työn tavoitteena on selvittää, millainen on kuluttajien unelmien digiaudiosovellus, joten tavoitteena oli selvittää käyttäjälähtöisesti, mitä toiveita heillä on digitaaliselle audiosovellukselle, millaista sisältöä he haluaisivat kuunnella sekä millaisia toiveita heillä on erilaisille sovelluselementeille, kuten esimerkiksi sovelluksen sisäisille
suosituksille tai sen etusivulle. Tutkimuskysymyksiä oli siis kaksi; ensimmäinen kysymys oli, millaisia elementtejä sovellukseen tarvitaan, jotta kohderyhmä palaisi sovellukseen yhä uudestaan ja syventyisi sen käyttämiseen. Toinen tutkimuskysymys oli, millaisia uudenlaisia sisältöjä kohderyhmä haluaisi kuunnella. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui 25–54-vuotiaat henkilöt, jotka ovat joskus kuunnelleet digitaalisen audion sisältöjä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelmämuodoksi valikoitui teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin kesän 2023 ja alkuvuoden 2024 aikana. Työn toimeksiantaja on Bauer Media Suomi, joka on Suomen kaupallisen radion markkinajohtaja sekä osa eurooppalaista Bauer Media Groupia. Bauer Media Suomella on 17 radiokanavaa, tekoälyradio, audiosovellukset Podplay, RadioPlay sekä digitaalinen audioverkosto Bauer Audiostream. Opinnäytetyö ei kuitenkaan käsittele Bauer Media Suomen palveluita, vaan tavoitteena oli yleisesti löytää kuluttajia kiinnostavia sovelluselementtejä ja sisältöjä.
Tutkimustulosten mukaan kiinnostavan sisällön nopea löytyminen on olennaisin osa digiaudiosovelluksen helppokäyttöisyyttä. Käyttäjä haluaa löytää kiinnostavaa kuunneltavaa helposti. Kaikki keinot, joilla oikeanlaisen sisällön nopeaa löytymistä voidaan edesauttaa kannattaa tulosten mukaan ottaa kokeiluun. Käyttäjät toivovat myös digiaudiosovelluksen tuntevan paremmin heidän käyttäytymistään ja sovelluksen pystyvän käyttäytymiseen perustuen suosittelemaan kiinnostuksenkohteisiin perustuvaa sisältöä. Kiinnostavan sisällön kohdalla ajankohtaiset aiheet ja uudenoppiminen korostuivat tuloksissa. Tulosten mukaan kuunneltavien sisältöjen avulla halutaan joko pintaraapaisu eri aiheisiin, ajankohtaisiin aiheisiin sekä sukeltaa syvemmälle itseä
kiinnostaviin aiheisiin erilaisista näkökulmista. Myös tekoälyllä on unelmien audiosovelluksessa vielä paljon mahdollisuuksia auttaa kuuntelijoita kohti täydellistä asiakaskokemusta.
Tulokset voivat olla myös laajemmin hyödynnettävissä media-alan sovelluksiin sekä muihin sovelluksiin, joissa on tarvetta vahvaan personointiin laajan käyttäjäkunnan ja erityylisten sisältöjen vuoksi.
murros näkyy myös audion puolella digitaalisen audion kulutuksen nopeana kasvuna. Digitaalisella audiolla tarkoitetaan esimerkiksi musiikkistriimejä, kuten Spotifyta sekä äänikirjoja ja nettiradiota. Työssä käsitellään median digitalisoitumista, digitaalista asiakaskokemusta etenkin sovelluksen asiakaskokemukseen näkökulmasta sekä tulevaisuuden sovelluskehityksen trendejä ja personointia.
Työn tavoitteena on selvittää, millainen on kuluttajien unelmien digiaudiosovellus, joten tavoitteena oli selvittää käyttäjälähtöisesti, mitä toiveita heillä on digitaaliselle audiosovellukselle, millaista sisältöä he haluaisivat kuunnella sekä millaisia toiveita heillä on erilaisille sovelluselementeille, kuten esimerkiksi sovelluksen sisäisille
suosituksille tai sen etusivulle. Tutkimuskysymyksiä oli siis kaksi; ensimmäinen kysymys oli, millaisia elementtejä sovellukseen tarvitaan, jotta kohderyhmä palaisi sovellukseen yhä uudestaan ja syventyisi sen käyttämiseen. Toinen tutkimuskysymys oli, millaisia uudenlaisia sisältöjä kohderyhmä haluaisi kuunnella. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui 25–54-vuotiaat henkilöt, jotka ovat joskus kuunnelleet digitaalisen audion sisältöjä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelmämuodoksi valikoitui teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin kesän 2023 ja alkuvuoden 2024 aikana. Työn toimeksiantaja on Bauer Media Suomi, joka on Suomen kaupallisen radion markkinajohtaja sekä osa eurooppalaista Bauer Media Groupia. Bauer Media Suomella on 17 radiokanavaa, tekoälyradio, audiosovellukset Podplay, RadioPlay sekä digitaalinen audioverkosto Bauer Audiostream. Opinnäytetyö ei kuitenkaan käsittele Bauer Media Suomen palveluita, vaan tavoitteena oli yleisesti löytää kuluttajia kiinnostavia sovelluselementtejä ja sisältöjä.
Tutkimustulosten mukaan kiinnostavan sisällön nopea löytyminen on olennaisin osa digiaudiosovelluksen helppokäyttöisyyttä. Käyttäjä haluaa löytää kiinnostavaa kuunneltavaa helposti. Kaikki keinot, joilla oikeanlaisen sisällön nopeaa löytymistä voidaan edesauttaa kannattaa tulosten mukaan ottaa kokeiluun. Käyttäjät toivovat myös digiaudiosovelluksen tuntevan paremmin heidän käyttäytymistään ja sovelluksen pystyvän käyttäytymiseen perustuen suosittelemaan kiinnostuksenkohteisiin perustuvaa sisältöä. Kiinnostavan sisällön kohdalla ajankohtaiset aiheet ja uudenoppiminen korostuivat tuloksissa. Tulosten mukaan kuunneltavien sisältöjen avulla halutaan joko pintaraapaisu eri aiheisiin, ajankohtaisiin aiheisiin sekä sukeltaa syvemmälle itseä
kiinnostaviin aiheisiin erilaisista näkökulmista. Myös tekoälyllä on unelmien audiosovelluksessa vielä paljon mahdollisuuksia auttaa kuuntelijoita kohti täydellistä asiakaskokemusta.
Tulokset voivat olla myös laajemmin hyödynnettävissä media-alan sovelluksiin sekä muihin sovelluksiin, joissa on tarvetta vahvaan personointiin laajan käyttäjäkunnan ja erityylisten sisältöjen vuoksi.