Kuluttajatutkimus Etelä-Savon REKO-jakeluryhmissä: case Koivumäki
Seppänen, Kati (2024)
Seppänen, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101826547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101826547
Tiivistelmä
Koivumäen maatila sijaitsee Etelä-Savossa, se on harjoittanut tilalla kasvatettujen viljatuotteiden suoramyyntiä yhden paikallisen REKO-jakelupiirin kautta muutaman vuoden ajan. Tuotteiden kysyntä on ollut hyvää ja sen vuoksi tila harkitsee myynnin laajentamista lähikuntien jakeluryhmiin. Tutkimuksen päätavoite oli selvittää maatilan tuotteiden kysyntää valituissa lähiseudun REKO-jakeluryhmissä. Lisäksi haluttiin selvittää mitä ominaisuuksia tuotteissa arvostetaan ja mikä on potentiaalisen asiakkaan profiili. Tutkimukseen valittiin Savonlinnan, Puumalan ja Juvan REKO-jakeluryhmät, tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena jakeluryhmien Facebook-sivuilla talvella 2024.
Opinnäytetyössä perehdyttiin laajasti aihealueen viitekehykseen ja painotettiin erityisesti lähiruuan merkitystä nykyisessä ja tulevaisuuden kuluttamisessa, pohdittiin trendien vaikutusta sekä ympäristön ja terveyden yhteyttä kulutustottumuksiin sekä perehdyttiin kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää, joka perustui itsevalikoituvaan harkinnanvaraiseen otantaan, tämän vuoksi tuloksiin tulee suhtautua suuntaa antavina.
Tulosten perusteella tilan tuotteilla oli eniten kysyntää Puumalan ja Savonlinnan REKO-jakeluryhmissä, joihin myynnin laajentamista kannattaa ensisijaisesti suunnata. Suosituimmat tuotteet olivat kaurahiutale, vehnäjauho ja ruisjauho, joista kannattaa muodostaa tarjonnan runko. Vastaajat suosivat pieniä, 1 kg ja 2 kg pakkauksia ja tuotteet halutaan ostaa mieluummin yksittäisinä, kun useamman tuotteen pakettina. Tuotteita arvioitiin ostettavan yleisimmin 2–3 kuukauden välein ja niitä haluttiin olevan tarjolla jakelupiirissä läpi vuoden, vastaajat arvioivat myös lisäävänsä asiointitiheyttään jakelupiirissä seuraavan vuoden aikana. Tuotteissa arvostettiin eniten laatua ja makua, myös tuottajien tukeminen ja ruuan alkuperätietoisuus koettiin tärkeiksi. Yleisimmin tilan tuotteista kiinnostunut asiakas oli 50–69-vuotias nainen, joka asuu jakelupaikkakunnalla tai sen läheisyydessä ja hänen kotitalouteensa kuuluu kaksi aikuista.
Tutkimuksesta tila sai arvokasta tietoa kysynnästä, asiakasprofiilista ja kuluttajien toiveista. Tietojen avulla voidaan tehdä laajentamispäätös, optimoida osallistumistiheyttä ja tuotteita huomioiden sekä toiminnan taloudellinen kannattavuus tilalle, että asiakkaiden toiveet. Kehittämiskohteena tulevaisuudessa näen tilan brändin kehittämisen ja visuaalisen ilmeen uudistamisen.
Opinnäytetyössä perehdyttiin laajasti aihealueen viitekehykseen ja painotettiin erityisesti lähiruuan merkitystä nykyisessä ja tulevaisuuden kuluttamisessa, pohdittiin trendien vaikutusta sekä ympäristön ja terveyden yhteyttä kulutustottumuksiin sekä perehdyttiin kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää, joka perustui itsevalikoituvaan harkinnanvaraiseen otantaan, tämän vuoksi tuloksiin tulee suhtautua suuntaa antavina.
Tulosten perusteella tilan tuotteilla oli eniten kysyntää Puumalan ja Savonlinnan REKO-jakeluryhmissä, joihin myynnin laajentamista kannattaa ensisijaisesti suunnata. Suosituimmat tuotteet olivat kaurahiutale, vehnäjauho ja ruisjauho, joista kannattaa muodostaa tarjonnan runko. Vastaajat suosivat pieniä, 1 kg ja 2 kg pakkauksia ja tuotteet halutaan ostaa mieluummin yksittäisinä, kun useamman tuotteen pakettina. Tuotteita arvioitiin ostettavan yleisimmin 2–3 kuukauden välein ja niitä haluttiin olevan tarjolla jakelupiirissä läpi vuoden, vastaajat arvioivat myös lisäävänsä asiointitiheyttään jakelupiirissä seuraavan vuoden aikana. Tuotteissa arvostettiin eniten laatua ja makua, myös tuottajien tukeminen ja ruuan alkuperätietoisuus koettiin tärkeiksi. Yleisimmin tilan tuotteista kiinnostunut asiakas oli 50–69-vuotias nainen, joka asuu jakelupaikkakunnalla tai sen läheisyydessä ja hänen kotitalouteensa kuuluu kaksi aikuista.
Tutkimuksesta tila sai arvokasta tietoa kysynnästä, asiakasprofiilista ja kuluttajien toiveista. Tietojen avulla voidaan tehdä laajentamispäätös, optimoida osallistumistiheyttä ja tuotteita huomioiden sekä toiminnan taloudellinen kannattavuus tilalle, että asiakkaiden toiveet. Kehittämiskohteena tulevaisuudessa näen tilan brändin kehittämisen ja visuaalisen ilmeen uudistamisen.