Crunchin vaikutus videopelialan työntekijöiden hyvinvointiin ja tyytyväisyyteen
Syrjäläinen, Aaro (2024)
Syrjäläinen, Aaro
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326710
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää videopelialan työntekijöiden hyvinvointia crunchin näkökulmasta. Opinnäytetyössä keskitytään selvittämään, millainen suhde työntekijöillä on crunchiin ja pitkiin työpäiviin. Opinnäytetyön jokaisessa luvussa on hyödynnetty ChatGPT:tä pohdinnassa. Tutkimusongelmien pääongelma opinnäytetyössä on: Miten videopelialan työntekijät kokevat crunchin? Alaongelmat ovat: Mitkä ovat työntekijöiden tuntemukset ja asenteet crunchia kohtaan? Miten crunch vaikuttaa työntekijöiden uratavoitteisiin? Miten crunch vaikuttaa työntekijöiden työ- ja vapaa-ajan tasapainoon?
Tietoperustassa esitellään useiden kyselyiden tuloksia, jotka vastaavat tutkimuskysymyksiin. Kyselyt ovat tehneet International Game Developers Association (IGDA) ja International Alliance of Theatrical Stage Employees (I.A.T.S.E). Opinnäytetyössä keskiössä on kyseisten kyselyiden tulokset liittyen crunchiin, etenemismahdollisuuksiin sekä työn ja vapaa-ajan suhteeseen.
Opinnäytetyö tehdään kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tiivistetään ja analysoidaan aikaisempia tutkimuksia, korostetaan trendejä ja ideoita ja esitetään omia tulkintoja aiheen kehityksestä. Kuvailevassa katsauksessa ei ole tiukkaa metodologista raamia ja siitä mitä tietoja tai tutkimuksia otetaan mukaan, on kirjoittajan harkinnasta kiinni.
Tuloksissa ja pohdinnassa kerrotaan yhteenveto crunchin negatiivisista vaikutuksista liittyen pelialan työntekijöihin hyödyntäen tietoperustassa olevaa dataa. Loppupäätelmä on, että crunchia voisi saada kitkettyä pois ammattiliittojen ja työehtosopimusten avulla. Opinnäytetyö on tehty 2022 ja 2024 välillä.
Tietoperustassa esitellään useiden kyselyiden tuloksia, jotka vastaavat tutkimuskysymyksiin. Kyselyt ovat tehneet International Game Developers Association (IGDA) ja International Alliance of Theatrical Stage Employees (I.A.T.S.E). Opinnäytetyössä keskiössä on kyseisten kyselyiden tulokset liittyen crunchiin, etenemismahdollisuuksiin sekä työn ja vapaa-ajan suhteeseen.
Opinnäytetyö tehdään kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tiivistetään ja analysoidaan aikaisempia tutkimuksia, korostetaan trendejä ja ideoita ja esitetään omia tulkintoja aiheen kehityksestä. Kuvailevassa katsauksessa ei ole tiukkaa metodologista raamia ja siitä mitä tietoja tai tutkimuksia otetaan mukaan, on kirjoittajan harkinnasta kiinni.
Tuloksissa ja pohdinnassa kerrotaan yhteenveto crunchin negatiivisista vaikutuksista liittyen pelialan työntekijöihin hyödyntäen tietoperustassa olevaa dataa. Loppupäätelmä on, että crunchia voisi saada kitkettyä pois ammattiliittojen ja työehtosopimusten avulla. Opinnäytetyö on tehty 2022 ja 2024 välillä.