Projektinhallintasovelluksen musiikkisoitinnäkymän käyttäjälähtöinen testaus ja toteutus
Menna, Jon (2024)
Menna, Jon
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326720
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tarkoituksena luoda selkeä ja helppokäyttöinen musiikkisoitinnäkymä olemassa olevaan projektinhallintasovellukseen. Soitinnäkymään haettiin inspiraatioita älypuhelimelle tehdyistä musiikki- ja videopalvelusovelluksista.
Projekti aloitettiin perehtymällä suunnittelu- ja testausmenetelmiin. Perehtymisvaiheen jälkeen alkoi aivoriihivaihe, joka huipentui Googlen kehittämään Hullut kahdeksikot -ideointiprosessiin. Idean pohjalta tehtiin Figma-ohjelmistolla prototyyppi. Prototypointivaihe tuotti uusia ideoita, ja vaiheen lopputuloksena oli kolme erilaista prototyyppiä, joita kaikkia päätettiin testata.
Prototyypeille laadittiin käytettävyystesti. Testiryhmiä oli neljä, joista kussakin 3–4 henkilöä. Yksi ryhmä koostui ohjelmointialan ammattilaisista, ja muut testaajat olivat työryhmän tuttavapiiristä löytyneitä vapaaehtoisia. Testiin sisältyi neljätoista lyhyttä tehtävää. Testien perusteella päätettiin toteuttaa kaikki kolme testattua versiota.
Ohjelmointi tehtiin laajennukseksi olemassa olevaan sovellukseen, jossa ohjelmistokehyksenä oli käytetty Googlen Angularia. Lopputuloksena syntyi kolme erilaista musiikkisoitinnäkymää, joiden kaikkien toimivuuteen ja käytettävyyteen oltiin tyytyväisiä.
Projekti aloitettiin perehtymällä suunnittelu- ja testausmenetelmiin. Perehtymisvaiheen jälkeen alkoi aivoriihivaihe, joka huipentui Googlen kehittämään Hullut kahdeksikot -ideointiprosessiin. Idean pohjalta tehtiin Figma-ohjelmistolla prototyyppi. Prototypointivaihe tuotti uusia ideoita, ja vaiheen lopputuloksena oli kolme erilaista prototyyppiä, joita kaikkia päätettiin testata.
Prototyypeille laadittiin käytettävyystesti. Testiryhmiä oli neljä, joista kussakin 3–4 henkilöä. Yksi ryhmä koostui ohjelmointialan ammattilaisista, ja muut testaajat olivat työryhmän tuttavapiiristä löytyneitä vapaaehtoisia. Testiin sisältyi neljätoista lyhyttä tehtävää. Testien perusteella päätettiin toteuttaa kaikki kolme testattua versiota.
Ohjelmointi tehtiin laajennukseksi olemassa olevaan sovellukseen, jossa ohjelmistokehyksenä oli käytetty Googlen Angularia. Lopputuloksena syntyi kolme erilaista musiikkisoitinnäkymää, joiden kaikkien toimivuuteen ja käytettävyyteen oltiin tyytyväisiä.