Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hybridityön vaikutukset työhyvinvoinnin näkökulmasta

Auvinen, Kaisu (2024)

 
Avaa tiedosto
Auvinen_Kaisu.pdf (674.7Kt)
Lataukset: 


Auvinen, Kaisu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426749
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin etä- ja hybridityön vaikutuksia työhyvinvointiin Ylä-Savon ammattiopiston henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin henkilöstön kokemuksia, haasteita ja huomioita etä- ja hybridityöstä. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, johon osallistui 56 henkilöä, ja kyselyssä kartoitettiin etätyön vaikutuksia työhyvinvointiin.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että etä- ja hybridityöllä oli moninaisia vaikutuksia Ylä-Savon ammattiopiston henkilöstön työhyvinvointiin. Suurin osa vastaajista koki etätyön tarjoavan enemmän aikaa perheelle ja ystäville, joustavamman työaikataulun sekä merkittäviä säästöjä ajassa ja kustannuksissa. Kuitenkin etätyöhön liittyi myös haasteita, kuten lisääntynyt yksinäisyys ja eristyneisyys, työn ja vapaa-ajan rajan hämärtyminen sekä teknologiaongelmat. Kokonaisuudessaan etä- ja hybridityö näyttäytyi kuitenkin positiivisena kokemuksena suurimmalle osalle vastaajista.

Tutkimuksessa analysoitiin myös eri ammattiryhmien etätyökäytäntöjä. Vastaajien taustatietojen perusteella muodostettiin kolme ammattiryhmää: opettajat ja ohjaajat, johtajat ja asiantuntijat sekä ammatinohjaajat ja tukipalvelutyöntekijät. Yli puolet opettajista hyödynsi etätyöskentelyä mahdollisuuksien mukaan, kun taas johtajista ja asiantuntijoista koostuneessa ryhmässä etätyötä hyödynnettiin runsaasti. Ammatinohjaajien ja tukipalveluiden keskuudessa etätyömahdollisuutta käytettiin lähes viikoittain, vaikka jokaisessa ryhmässä oli myös henkilöitä, jotka eivät työskennelleet lainkaan etänä.

Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että etä- ja hybridityön kokemukset olivat pääasiassa myönteisiä, mutta ne edellyttivät selkeää rajanvetoa ja työnantajan tukea. Esihenkilön rooli ja teknologian toimivuus osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi työhyvinvoinnin kannalta. Huomattava osa vastaajista koki etätyöskentelynsä aiheuttavan jonkin verran tai vähän kuormitusta.

Vaikka etätyö oli yleistä, monet työntekijät kaipasivat fyysisiä tapaamisia, kuten organisaation yhteisiä tapahtumia ja live-palavereita. Vapaamuotoiset tapahtumat ja yhteiset hetket, kuten lounaat ja kahvitauot, lisäsivät yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tarjosivat mahdollisuuden rentoutua yhdessä. Suurin osa vastaajista koki etätyön positiivisena joustavuuden ja ajan säästön vuoksi, mutta osa koki myös kuormitusta ja haasteita työn ja vapaa-ajan erottamisessa. Vastaajat toivoivat parempia työvälineitä, teknistä tukea ja esihenkilön tukea etätyöhön liittyen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste