Miten telemarkkinointialan yritykset noudattavat hyvän työpaikkailmoituksen piirteitä?
Kähö, Janne (2024)
Kähö, Janne
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426772
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka telemarkkinointiyritykset noudattavat hyvän työpaikkailmoituksen piirteitä. Tutkimusta varten on valittu 14 eri telemarkkinointialan yritystä otokseksi. Valitut työpaikkailmoitukset on julkaistu vuoden 2024 kesäkuussa ja jokainen ilmoitus on eri yritykseltä.
Työn tietoperusta koostuu rekrytointiprosessista, hyvän työpaikkailmoituksen piirteistä, telemarkkinointialasta ja siitä millainen on hyvä telemarkkinoija. Tietoperustan materiaali on koottu kirja- ja e-kirjalähteistä, blogikirjoituksista ja erilaisista artikkeleista.
Opinnäytetyön toteutustapa on määrällinen tutkimus ja opinnäytetyön ajankohta on kesäkuu-syyskuu 2024. Käytetyiksi tutkimusmenetelmiksi muodostui määrällinen otos työpaikkailmoituksista, mittariston muodostaminen hyvien työpaikkailmoitusten piirteille, analyysi mittarien pisteasteikon mukaan, ympyräkaavioiden muodostaminen jakauman havainnollistamiseksi ja lopuksi toteutettiin vertailu eri piirteiden kanssa aritmeettisen keskiarvon avulla.
Telemarkkinointiyritykset pärjäsivät esimerkillisesti hyvien kriteereiden muodostamisessa, helppojen hakuohjeiden laatimisessa, selkeän ja helposti ymmärrettävien työpaikkailmoitusten laatimisessa ja työtehtävien avaamisessa selkeästi. Heikoiten pärjänneet piirteet tässä tutkimuksessa olivat palkan kertominen ilmoituksessa sekä visuaalisuuden käyttö ilmoituksessa.
Tämän opinnäytetyön käytännön hyötyinä telemarkkinointialan yrityksille on hyvän työpaikkailmoituksen piirteiden noudattamisen tärkeys ja antaa esimerkkejä siitä, mikä noudattaa hyvän työpaikkailmoituksen piirteitä. Tekemällä työpaikkailmoituksensa hyvin yritys voi erottua positiivisesti muista kilpailijoista työnhakukanavilla.
Työn tietoperusta koostuu rekrytointiprosessista, hyvän työpaikkailmoituksen piirteistä, telemarkkinointialasta ja siitä millainen on hyvä telemarkkinoija. Tietoperustan materiaali on koottu kirja- ja e-kirjalähteistä, blogikirjoituksista ja erilaisista artikkeleista.
Opinnäytetyön toteutustapa on määrällinen tutkimus ja opinnäytetyön ajankohta on kesäkuu-syyskuu 2024. Käytetyiksi tutkimusmenetelmiksi muodostui määrällinen otos työpaikkailmoituksista, mittariston muodostaminen hyvien työpaikkailmoitusten piirteille, analyysi mittarien pisteasteikon mukaan, ympyräkaavioiden muodostaminen jakauman havainnollistamiseksi ja lopuksi toteutettiin vertailu eri piirteiden kanssa aritmeettisen keskiarvon avulla.
Telemarkkinointiyritykset pärjäsivät esimerkillisesti hyvien kriteereiden muodostamisessa, helppojen hakuohjeiden laatimisessa, selkeän ja helposti ymmärrettävien työpaikkailmoitusten laatimisessa ja työtehtävien avaamisessa selkeästi. Heikoiten pärjänneet piirteet tässä tutkimuksessa olivat palkan kertominen ilmoituksessa sekä visuaalisuuden käyttö ilmoituksessa.
Tämän opinnäytetyön käytännön hyötyinä telemarkkinointialan yrityksille on hyvän työpaikkailmoituksen piirteiden noudattamisen tärkeys ja antaa esimerkkejä siitä, mikä noudattaa hyvän työpaikkailmoituksen piirteitä. Tekemällä työpaikkailmoituksensa hyvin yritys voi erottua positiivisesti muista kilpailijoista työnhakukanavilla.