Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Mäkinen, Rasmus (2024)
Mäkinen, Rasmus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426782
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin ylöjärveläiselle jalkapalloseura Ylöjärvi Unitedille toimeksiantona. Kirjoittaja on itse pelannut seurassa Vuosina 2021 ja 2022. Tämän ansiosta kirjoittajalla oli käsitys seuran sosiaalisen median tilanteesta ja päätti kysyä, olisiko seura halukas lähtemään opinnäytetyön toimeksiantajaksi. Kun seura oli antanut suostumuksensa, löytyi heidän kanssaan nopeasti yhteinen näkemys tutkimuksen toteuttamisesta ja tutkimusongelmista. Tutkimusongelmiksi valikoituivat sosiaalisen median näkyvyyden lisääminen ja sponsoreiden mielenkiinnon herättäminen. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tarjotaan ratkaisuja molempiin ongelmiin.
Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan laadullisena tutkimuksena, jossa teorian tueksi empiirinen tutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Haastateltavaksi valikoitui kahdeksan henkilöä, jotka jaoteltiin seuraaviin sidosryhmiin: pelaaja, taustahenkilö, valmentaja tai kannattaja. Työn teoreettinen viitekehys koostuu digitaalisesta markkinoinnista ja urheilumarkkinoinnista, joiden avulla rakennettiin tutkimuksen haastattelulomake. Digitaalisessa markkinoinnissa sosiaalinen media ja sen suosituimmat kanavat tutkittiin tarkasti. Urheilumarkkinointia käsitellään sponsoriyhteistöiden ja brändin avulla.
Tutkimuksessa käy ilmi, että sosiaalisessa mediassa on mahdollista saada paljon näkyvyyttä ilman maksettua mainontaa. Urheiluseuran markkinoinnin ja mielenkiinnon kannalta olisi suotuisaa, että seura menestyisi, sillä se luo seuralle paljon positiivista brändiä. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että pienillä resursseilla toimiva jalkapallojoukkue voi toimia laadukkaasti, kunhan vähäiset resurssit osataan kohdentaa oikein ja toimintaa halutaan kehittää jatkuvasti.
Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan laadullisena tutkimuksena, jossa teorian tueksi empiirinen tutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Haastateltavaksi valikoitui kahdeksan henkilöä, jotka jaoteltiin seuraaviin sidosryhmiin: pelaaja, taustahenkilö, valmentaja tai kannattaja. Työn teoreettinen viitekehys koostuu digitaalisesta markkinoinnista ja urheilumarkkinoinnista, joiden avulla rakennettiin tutkimuksen haastattelulomake. Digitaalisessa markkinoinnissa sosiaalinen media ja sen suosituimmat kanavat tutkittiin tarkasti. Urheilumarkkinointia käsitellään sponsoriyhteistöiden ja brändin avulla.
Tutkimuksessa käy ilmi, että sosiaalisessa mediassa on mahdollista saada paljon näkyvyyttä ilman maksettua mainontaa. Urheiluseuran markkinoinnin ja mielenkiinnon kannalta olisi suotuisaa, että seura menestyisi, sillä se luo seuralle paljon positiivista brändiä. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että pienillä resursseilla toimiva jalkapallojoukkue voi toimia laadukkaasti, kunhan vähäiset resurssit osataan kohdentaa oikein ja toimintaa halutaan kehittää jatkuvasti.