Hyperkasuaalisen 2D-pelin luominen ja julkaisu Unity ja WebGL-teknologialla
Parkkinen, Miko (2024)
Parkkinen, Miko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426765
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen hyperkasuaalisen 2D-pelin kehitysprosessia ja julkaisua käyttäen Unity- ja WebGL-teknologioita. Työn keskeinen tavoite oli tutkia ja toteuttaa hyperkasuaalisen pelin kehitys aina suunnittelusta julkaisuun asti. Peli kehitettiin Unity-pelimoottorilla, joka tarjoaa monipuoliset työkalut pelimekaniikkojen toteutukseen ja C#-ohjelmointiin. WebGL-teknologia mahdollisti pelin julkaisun suoraan verkkoselaimessa, mikä paransi saavutettavuutta ja tarjosi teknisesti sujuvan julkaisualustan.
Projektin aikana syvensin osaamistani pelinkehityksen eri vaiheissa, kuten pelimekaniikkojen, käyttöliittymän ja visuaalisen ilmeen suunnittelussa sekä pelin julkaisuprosessin hallinnassa. Työ auttoi kehittämään teknisiä ja luovia taitojani itsenäisesti toteutetun peliprojektin kautta. Tämä opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia esimerkkejä siitä, miten Unity- ja WebGL-teknologioita voidaan hyödyntää tehokkaasti hyperkasuaalisten pelien tuotannossa.
Projektin aikana syvensin osaamistani pelinkehityksen eri vaiheissa, kuten pelimekaniikkojen, käyttöliittymän ja visuaalisen ilmeen suunnittelussa sekä pelin julkaisuprosessin hallinnassa. Työ auttoi kehittämään teknisiä ja luovia taitojani itsenäisesti toteutetun peliprojektin kautta. Tämä opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia esimerkkejä siitä, miten Unity- ja WebGL-teknologioita voidaan hyödyntää tehokkaasti hyperkasuaalisten pelien tuotannossa.