Psykoedukaatio osana kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitotyötä : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Lukkarinen, Milla; Voutilainen, Topi (2024)
Lukkarinen, Milla
Voutilainen, Topi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102526807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102526807
Tiivistelmä
Kaksisuuntainenmielialahäiriö on pitkäaikaissairaus, jossa masennus, mania ja hypomania jaksot vaihtelevat aktiivisesta vaiheista oireettomiin jaksoihin. Kaksisuuntaisella mielialahäiriöllä on taipumus uusiutua ja siihen liittyy paljon oheissairastettavuutta sekä suurentunut itsemurhariski. Kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoito koostuu lääkehoidosta, että psykososiaalisista hoitomuodoista. Psykososiaalisten hoitomuotojen tarkoitus on auttaa potilasta hyväksymään sairaus osana minäkuvaa, ja auttaa potilasta ottamaan vastuu omasta sairaudestaan ja sen hoidosta. Kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidon vaikuttavuutta voidaan parantaa jakamalla tietoa sairaudesta ja sen hoidosta itse potilaalle, että tämän läheisille. Tässä kehittämistyössä keskityimme psykoedukaation käyttöön kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan potilaan hoitotyössä. Psykoedukaatio on yksi psykososiaalisista hoitomuodoista, jossa tarkoituksena on lisätä potilaan sekä läheisten tietoisuutta sairaudesta ja sen hoidosta. Psykoedukaatiolla ei ole olemassa mitään spesifistä toteuttamistapaa eikä määritelmää, joten se voi olla toteutustavaltaan monenlaista, esimerkiksi neuvontaa, keskustelua, tai erilaisia harjoitteita. Esimerkiksi ryhmämuotoinen psykoedukaatio on tehokas psykoedukaation toteutusmuoto kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa.
Tämän kehittämistyön tarve ja aihe tuli Savonia-ammattikorkeakoululta, joka toimi myös työn tilaajana. Työlle oli tarve, koska Savonialla ei ollut sillä hetkellä käytössä videomuotoista opetusmateriaalia psykoedukaation käytöstä mielenterveyshoitotyössä. Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoutta psykoedukaation tärkeydestä ja käytöstä yhtenä menetelmänä hoitotyössä ja näin ollen lisätä tietoutta mielenterveys sairauksista, sen oireista ja hoidosta. Psykoedukaation keskeinen tarkoitus on vähentää tiedon puutteesta aiheutuvaa eriarvoisuutta ihmisten kesken ja tätä pyrimme kehittämistyössämme ehkäisemään.
Tämän työn tarkoituksena oli vahvistaa sairaanhoitajaopiskelijoille valmiuksia hyödyntää psykoedukaatiota tulevassa ammatissaan. Tämän kehittämistyönä tehdyn opinnäytetyön tuotoksena teimme opetusvideon Savonia ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille psykoedukaation käytöstä kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa osana mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintoja. Tämän työn tavoitteena on lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoutta psykoedukaation tärkeydestä, vaikuttavuudesta sekä käytöstä yhtenä hoitotyön menetelmänä.
Tämän kehittämistyön tarve ja aihe tuli Savonia-ammattikorkeakoululta, joka toimi myös työn tilaajana. Työlle oli tarve, koska Savonialla ei ollut sillä hetkellä käytössä videomuotoista opetusmateriaalia psykoedukaation käytöstä mielenterveyshoitotyössä. Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoutta psykoedukaation tärkeydestä ja käytöstä yhtenä menetelmänä hoitotyössä ja näin ollen lisätä tietoutta mielenterveys sairauksista, sen oireista ja hoidosta. Psykoedukaation keskeinen tarkoitus on vähentää tiedon puutteesta aiheutuvaa eriarvoisuutta ihmisten kesken ja tätä pyrimme kehittämistyössämme ehkäisemään.
Tämän työn tarkoituksena oli vahvistaa sairaanhoitajaopiskelijoille valmiuksia hyödyntää psykoedukaatiota tulevassa ammatissaan. Tämän kehittämistyönä tehdyn opinnäytetyön tuotoksena teimme opetusvideon Savonia ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille psykoedukaation käytöstä kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa osana mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintoja. Tämän työn tavoitteena on lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoutta psykoedukaation tärkeydestä, vaikuttavuudesta sekä käytöstä yhtenä hoitotyön menetelmänä.