Palveluun ohjautuminen sosiaalisen median kautta : Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen sosiaalisen median hyödyntäminen palveluun ohjautumisessa
Mäkelä, Aino; Hänninen, Emmi (2024)
Mäkelä, Aino
Hänninen, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102626860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102626860
Tiivistelmä
Yhteistyökumppanina tässä opinnäyteyössä toimi Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvatalo. SPR:n Nuorten turvatalot tarjoavat tukea nuorille ja heidän lähipiirilleen. Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikutti sen ajankohtaisuus. Sosiaalinen media on yhä isommassa roolissa nuorten ja nuorten aikuisten elämässä ja samalla tutkimukset osoittavat, että yhä useampi nuori kamppailee mielenterveydenhäiriöiden kanssa. Tässä opinnäyteyössä pyrimme selvittämään, kuinka Suomen Punaisen Ristin Nuortenturvatalo voisi kehittää sosiaalisen median sisältöään niin, että yhä useampi nuori ja nuori aikuinen hakeutuisi heidän palveluidensa piiriin nähtyään Nuorten turvatalojen sosiaalisen median julkaisuja. Rajasimme opinnäytetyössä käsiteltävän sosiaalisen median Instagramiin.
Kerätäksemme tietoa kohdeyleisöltä järjestimme osana opinnäytetyötä sosiaalisen median työpajan keväällä 2024. Työpaja järjestettiin SPR:n Länsi-Uudenmaan Nuorten turvatalolla. Työpajaan osallistui viisi 18–29-vuotiasta nuorta-aikuista. Työpajassa kävimme keskustellen läpi opinnäytetyön tekijöiden valikoimia julkaisuja Nuorten turvatalon Instagramista. Työpajan osallistujien vastaustensa perusteella laadimme neljä yläotsikkoa, joiden alle keräsimme sellaiset keskeiset asiat ja ilmiöt, jotka vaikuttivat työpajan osallistujien mukaan siihen, hakeutuisivatko he sosiaalisen median julkaisun myötä palveluntuottajan tarjoamiin palveluihin. Neljä yläotsikkoa ovat luotettavuus, kiinnostuksen herääminen, somesisällön visuaalisuus sekä käyttäjä- ja asiakasystävällisyys. Otsikoiden alle avasimme vielä tarkemmin niiden merkitystä.
Lopputuloksena voimme todeta, että Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvatalon Instagramiin tuottama sisältö vastasi jo suurilta osin työpajan osallistujien asettamia kriteerejä. Suurin osa työpajassa esitetystä kritiikistä liittyi Nuorten turvatalojen vanhempiin Instagram julkaisuihin. Uudemmat julkaisut vastasivat selvästi paremmin sitä, mitä työpajan osallistujat edellyttäisivät, jotta itse ohjautuisivat palveluiden piiriin sosiaalisen median julkaisun myötä. Aiomme jakaa työpajan pohjalta koostetut keskeiset asiat kirjallisena SPR:n Nuorten turvatalolle, jotta he voivat hyödyntää niitä kehittäessään ja suunnitellessaan tulevia sosiaalisen median sisältöjään.
Kerätäksemme tietoa kohdeyleisöltä järjestimme osana opinnäytetyötä sosiaalisen median työpajan keväällä 2024. Työpaja järjestettiin SPR:n Länsi-Uudenmaan Nuorten turvatalolla. Työpajaan osallistui viisi 18–29-vuotiasta nuorta-aikuista. Työpajassa kävimme keskustellen läpi opinnäytetyön tekijöiden valikoimia julkaisuja Nuorten turvatalon Instagramista. Työpajan osallistujien vastaustensa perusteella laadimme neljä yläotsikkoa, joiden alle keräsimme sellaiset keskeiset asiat ja ilmiöt, jotka vaikuttivat työpajan osallistujien mukaan siihen, hakeutuisivatko he sosiaalisen median julkaisun myötä palveluntuottajan tarjoamiin palveluihin. Neljä yläotsikkoa ovat luotettavuus, kiinnostuksen herääminen, somesisällön visuaalisuus sekä käyttäjä- ja asiakasystävällisyys. Otsikoiden alle avasimme vielä tarkemmin niiden merkitystä.
Lopputuloksena voimme todeta, että Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvatalon Instagramiin tuottama sisältö vastasi jo suurilta osin työpajan osallistujien asettamia kriteerejä. Suurin osa työpajassa esitetystä kritiikistä liittyi Nuorten turvatalojen vanhempiin Instagram julkaisuihin. Uudemmat julkaisut vastasivat selvästi paremmin sitä, mitä työpajan osallistujat edellyttäisivät, jotta itse ohjautuisivat palveluiden piiriin sosiaalisen median julkaisun myötä. Aiomme jakaa työpajan pohjalta koostetut keskeiset asiat kirjallisena SPR:n Nuorten turvatalolle, jotta he voivat hyödyntää niitä kehittäessään ja suunnitellessaan tulevia sosiaalisen median sisältöjään.
