Alle 3-vuotiaiden ulkopedagogiikka Vaasan päiväkodeissa
Lehtonen, Katja (2024)
Lehtonen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102526826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102526826
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Vaasan kaupungin suomenkielisten päiväkotien ulkopedagogiikkaa alle 3-vuotiaiden lasten ryhmissä. Tässä työssä kartoitetaan varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia ulkopedagogiikkaan liittyen sekä, miten se toteutuu. Ulkoympäristö on loistava oppimisympäristö pienille lapsille, mikä tarjoaa mahdollisuuksia pedagogiseen toimintaan. Ensimmäisessä kappaleessa kuvaillaan lyhyesti tutkimuksen taustaa ja tutkimusongelmaa sekä tutkimuksen tehtävää.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, pedagogiikka, ulkoilu sekä ympäristö. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi alle 3-vuotiaiden kanssa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat Vaasan suomenkielisistä päiväkodeista.
Tutkimustuloksista selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajat näkevät ulkopedagogiikan erittäin tärkeänä. Kyselyn tulosten perusteella alle 3-vuotiaille toteutetaan pedagogista ulkoilua useamman kerran viikossa tai ainakin kerran viikossa. Pedagogisen ulkoilun koettiin toteutuvan useimmiten retkillä, minkä aikana pystytään toteuttamaan suunniteltua toimintaa. Ulkopedagogiikan toteuttamista hankaloittavaksi tekijäksi todettiin aikuisten määrään vaikuttavat tekijät. Kehittämisideoina ilmeni konkreettisia ja toteutettavissa olevia ideoita ja ehdotuksia ulkopedagogiikan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, pedagogiikka, ulkoilu sekä ympäristö. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi alle 3-vuotiaiden kanssa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat Vaasan suomenkielisistä päiväkodeista.
Tutkimustuloksista selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajat näkevät ulkopedagogiikan erittäin tärkeänä. Kyselyn tulosten perusteella alle 3-vuotiaille toteutetaan pedagogista ulkoilua useamman kerran viikossa tai ainakin kerran viikossa. Pedagogisen ulkoilun koettiin toteutuvan useimmiten retkillä, minkä aikana pystytään toteuttamaan suunniteltua toimintaa. Ulkopedagogiikan toteuttamista hankaloittavaksi tekijäksi todettiin aikuisten määrään vaikuttavat tekijät. Kehittämisideoina ilmeni konkreettisia ja toteutettavissa olevia ideoita ja ehdotuksia ulkopedagogiikan kehittämiseksi.