Sosionomi varhaiskasvatuksessa
Hautala, Teija; Tillman, Kati (2024)
Hautala, Teija
Tillman, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten Meri-Lapin kunnissa ja kaupungeissa on huomioitu vuonna 2030 voimaan tuleva henkilöstörakennetta koskeva varhaiskasvatuksen lakiesitys (540/2018), jossa vähintään kahdella henkilöstöön kuuluvalla tulee olla korkeakoulututkinto. Opinnäytetyö kertoo Meri-Lapin kuntien ja kaupunkien varhaiskasvatusjohtajien ja -päälliköiden näkemyksiä ja kokemuksia varhaiskasvatuksen sosionomin asiantuntijuudesta. Tavoitteena oli selventää varhaiskasvatuksen sosionomin tämänhetkistä työnkuvaa Meri-Lapin alueella ja miten se näkyy työkentällä tulevaisuudessa.
Teoriapohja opinnäytetyössä muodostuu varhaiskasvatuslaista, varhaiskasvatussuunnitelman perusteista ja varhaiskasvatuksen moniammatillisesta osaamisesta. Opinnäytetyössä käytimme teoriatietoa varhaiskasvatuksen sosionomin koulutuksesta, osaamisesta, asiantuntijuudesta ja työnkuvasta.
Opinnäytetyön aineistoon hankimme tutkimusluvat Meri-Lapin kunnista ja kaupungeista. Luvat saatuamme lähetimme kyselyt sähköpostitse varhaiskasvatusjohtajille ja -päälliköille koskien varhaiskasvatuksen sosionomin tilannetta tällä hetkellä. Kyselyistä saadun aineiston tallensimme omaan käyttöömme monivaiheisen tunnistuksen taakse, jolloin aineisto oli vain opinnäytetyön tekijöiden käytössä. Aineistot analysoitiin sen jälkeen opinnäytetyön ohjeiden mukaisesti.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena on, että kaikissa Meri-Lapin kunnissa tai kaupungeissa ei ole vielä selkeästi tiedossa varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen, joka hidastaa varhaiskasvatuksen sosionomin pääsemistä moniammatilliseen työyhteisöön. Opinnäytetyötämme voi jatkossa hyödyntää jatkotutkimuksissa ja informaatiopakettina varhaiskasvatuksen sosionomin työstä.
Teoriapohja opinnäytetyössä muodostuu varhaiskasvatuslaista, varhaiskasvatussuunnitelman perusteista ja varhaiskasvatuksen moniammatillisesta osaamisesta. Opinnäytetyössä käytimme teoriatietoa varhaiskasvatuksen sosionomin koulutuksesta, osaamisesta, asiantuntijuudesta ja työnkuvasta.
Opinnäytetyön aineistoon hankimme tutkimusluvat Meri-Lapin kunnista ja kaupungeista. Luvat saatuamme lähetimme kyselyt sähköpostitse varhaiskasvatusjohtajille ja -päälliköille koskien varhaiskasvatuksen sosionomin tilannetta tällä hetkellä. Kyselyistä saadun aineiston tallensimme omaan käyttöömme monivaiheisen tunnistuksen taakse, jolloin aineisto oli vain opinnäytetyön tekijöiden käytössä. Aineistot analysoitiin sen jälkeen opinnäytetyön ohjeiden mukaisesti.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena on, että kaikissa Meri-Lapin kunnissa tai kaupungeissa ei ole vielä selkeästi tiedossa varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen, joka hidastaa varhaiskasvatuksen sosionomin pääsemistä moniammatilliseen työyhteisöön. Opinnäytetyötämme voi jatkossa hyödyntää jatkotutkimuksissa ja informaatiopakettina varhaiskasvatuksen sosionomin työstä.