Lukiolaisten hyvinvointi ja stressi : Helsingin lukioiden opiskeluhuollon kokemuksia lukiolaisten hyvinvoinnista ja stressistä
Selovuori, Ella (2024)
Selovuori, Ella
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826895
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii kolmen helsinkiläislukion opiskeluhuollon kokemuksia ja näkemyksiä lukiolaisten kokemasta hyvinvoinnista ja stressistä sekä tuo esiin muutoksia lukiolaisten hyvinvointiin liittyen. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää opiskeluhuollon henkilöstön käytäntöjä ja tarpeita hyvinvoinnin ja stressinhallinnan tukemiseen.
Teoreettinen viitekehys esittelee tutkimukselle olennaisia aiheita eli hyvinvoinnin, stressin, opiskeluhuollon ja nuoreen ikään kuuluvat vaiheet. Opinnäytetyö on tyypiltään laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla. Aineisto on litteroitu, jonka jälkeen se on teemoitettu ja analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja temaattisen analyysin menetelmin.
Tulokset esitellään teemoittain. Tulokset koostuvat pääsääntöisesti neljästä kategoriasta, jotka ovat sosiaaliset, fyysiset, psyykkiset ja kouluympäristöön liittyvät tekijät. Tulokset osoittavat, että opiskelijoiden hyvinvoinnissa on tapahtunut muutoksia. Etenkin nuorten tuntema ahdistus sekä sosiaalisten tilanteiden jännittäminen nousivat esiin, mutta myös se, että nuoret ovat avoimempia jakamaan kokemaansa psyykkistä pahoinvointia. Myös koronapandemian vaikutuksesta keskusteliin, ja pandemian ja ahdistuneisuuden välillä on havaittavissa korrelaatio, mutta opiskelijoiden hyvinvoinnissa on havaittu muutoksia jo ennen koronapandemiaa,
joten suoraa syy-seuraussuhdetta ei ole.
Teoreettinen viitekehys esittelee tutkimukselle olennaisia aiheita eli hyvinvoinnin, stressin, opiskeluhuollon ja nuoreen ikään kuuluvat vaiheet. Opinnäytetyö on tyypiltään laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla. Aineisto on litteroitu, jonka jälkeen se on teemoitettu ja analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja temaattisen analyysin menetelmin.
Tulokset esitellään teemoittain. Tulokset koostuvat pääsääntöisesti neljästä kategoriasta, jotka ovat sosiaaliset, fyysiset, psyykkiset ja kouluympäristöön liittyvät tekijät. Tulokset osoittavat, että opiskelijoiden hyvinvoinnissa on tapahtunut muutoksia. Etenkin nuorten tuntema ahdistus sekä sosiaalisten tilanteiden jännittäminen nousivat esiin, mutta myös se, että nuoret ovat avoimempia jakamaan kokemaansa psyykkistä pahoinvointia. Myös koronapandemian vaikutuksesta keskusteliin, ja pandemian ja ahdistuneisuuden välillä on havaittavissa korrelaatio, mutta opiskelijoiden hyvinvoinnissa on havaittu muutoksia jo ennen koronapandemiaa,
joten suoraa syy-seuraussuhdetta ei ole.