Proseduraalisten materiaalien luominen ja hyödyntäminen Blenderissä
Haaparanta, Joona (2024)
Haaparanta, Joona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826900
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on osoittaa proseduraalisien materiaalien hyödyt ja heikkoudet Blender ohjelmaa käyttäen. Olen jo ennen opinnäytetyötä tutustunut Blenderin materiaalien käytäntöön, mutta en ole tehnyt isompaa projektia siten, että en käyttäisi muita ohjelmia Blenderin lisäksi.
Työssä käydään läpi proseduraalisien materiaalien perusteet, esimerkiksi mitä ohjelmia käytetään ja millä tavalla materiaaleja kehitetään Blenderissä. Lisäksi työssä on tuotannon vaiheita, jossa käydään läpi Blenderin materiaalisysteemiä ja miten tehdään monimutkaisia muotoja täysin proseduraalisesti.
Pohdinnassa ilmenee, että Blenderin kanssa kannattaa pohtia, milloin kannattaa käyttää täysin proseduraalisia materiaaleja.
Työssä käydään läpi proseduraalisien materiaalien perusteet, esimerkiksi mitä ohjelmia käytetään ja millä tavalla materiaaleja kehitetään Blenderissä. Lisäksi työssä on tuotannon vaiheita, jossa käydään läpi Blenderin materiaalisysteemiä ja miten tehdään monimutkaisia muotoja täysin proseduraalisesti.
Pohdinnassa ilmenee, että Blenderin kanssa kannattaa pohtia, milloin kannattaa käyttää täysin proseduraalisia materiaaleja.