Metsähallituksen ulko-oppimisalueen kehittäminen oppimisympäristönä
Mikkola, Ilkka (2024)
Mikkola, Ilkka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102526837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102526837
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii kehittämään Rovaniemellä sijaitsevaa Metsähallituksen ulko-oppimisalue Mottimetsää oppimisympäristönä. Mottimetsä on tiedekeskus Pilkkeen hyödyntämä erityisalue, jossa erityisesti lapset ja nuoret pääsevät monipuolisesti oppimaan lähellä luontoa. Työssä on laadittu useita erilaisia metsäalaan, luontoon ja ympäristöön liittyviä toiminnallisia tehtäväkokonaisuuksia, jotka yhdessä lisäävät alueen toiminnallisuuksia ja antavat tiedekeskus Pilkkeelle mahdollisuuksia kehittää alueen käyttötarkoitusta, esimerkiksi koululaisten metsäpäivien muodossa. Metsähallituksen tiedekeskus Pilke toimi opinnäytetyön toimeksiantajana.
Lasten ja nuorten syrjäytyminen luonnosta ja ympäristötietouden heikkeneminen ovat huolestuttaneet yleisesti jo pitkään, ja yhä useampi ihminen asuu kaupunkiympäristöissä, joissa luonnon läheisyys ei välttämättä ole itsestäänselvyys. Samalla luonnon merkitystä oppimisympäristönä on alettu ymmärtämään entistä paremmin. Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena onkin tuoda esille näihin aiheisiin liittyviä havaintoja ja korostaa luonnon tärkeyttä lasten ja nuorten kokonaisvaltaiselle kehittymiselle sekä edistää yleistä tietämystä suomalaisen metsäalan toiminnoista, tavoitteista ja arvoista.
Työ toteutettiin sivuamaan neljännen vuoden metsätalousinsinööriopiskelijoiden syksyllä 2023 vuosille 2024–2033, laatimaa Mottimetsän erityisaluesuunnitelman päivitystä, joka niin ikään toteutettiin kehittämään alueen käyttötarkoitusta toimeksiantona tiedekeskus Pilkkeelle. Erityisaluesuunnitelman päivityksen keskittyessä alueeseen kokonaisuutena paneudutaan opinnäytteessä toteuttamaan alueelle toiminnallisia tehtäviä kuudesta erilaisesta metsäisestä ja ympäristökasvatuksellisesta teemasta. Käsiteltäviä teemoja olivat kestävä metsänkäyttö, luonnon monimuotoisuus, vesiensuojelu, ilmastokestävä metsänhoito, erä- ja retkietiketti sekä soiden ennallistaminen.
Lopputuloksena opinnäytetyössä suunniteltiin kokonaisuudessaan 16 erilaista tehtäväkokonaisuutta, joille on annettu sijaintiehdotuksia alueelle metsävaratietoon ja paikkatietoaineistoihin perustuen. Lisäksi työssä pohditaan mahdollisuuksia projektityölle, jonka pohjalta tehtävien loppuunsaattaminen konkreettisiksi suorituspaikoiksi maastoon voitaisiin toteuttaa.
Lasten ja nuorten syrjäytyminen luonnosta ja ympäristötietouden heikkeneminen ovat huolestuttaneet yleisesti jo pitkään, ja yhä useampi ihminen asuu kaupunkiympäristöissä, joissa luonnon läheisyys ei välttämättä ole itsestäänselvyys. Samalla luonnon merkitystä oppimisympäristönä on alettu ymmärtämään entistä paremmin. Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena onkin tuoda esille näihin aiheisiin liittyviä havaintoja ja korostaa luonnon tärkeyttä lasten ja nuorten kokonaisvaltaiselle kehittymiselle sekä edistää yleistä tietämystä suomalaisen metsäalan toiminnoista, tavoitteista ja arvoista.
Työ toteutettiin sivuamaan neljännen vuoden metsätalousinsinööriopiskelijoiden syksyllä 2023 vuosille 2024–2033, laatimaa Mottimetsän erityisaluesuunnitelman päivitystä, joka niin ikään toteutettiin kehittämään alueen käyttötarkoitusta toimeksiantona tiedekeskus Pilkkeelle. Erityisaluesuunnitelman päivityksen keskittyessä alueeseen kokonaisuutena paneudutaan opinnäytteessä toteuttamaan alueelle toiminnallisia tehtäviä kuudesta erilaisesta metsäisestä ja ympäristökasvatuksellisesta teemasta. Käsiteltäviä teemoja olivat kestävä metsänkäyttö, luonnon monimuotoisuus, vesiensuojelu, ilmastokestävä metsänhoito, erä- ja retkietiketti sekä soiden ennallistaminen.
Lopputuloksena opinnäytetyössä suunniteltiin kokonaisuudessaan 16 erilaista tehtäväkokonaisuutta, joille on annettu sijaintiehdotuksia alueelle metsävaratietoon ja paikkatietoaineistoihin perustuen. Lisäksi työssä pohditaan mahdollisuuksia projektityölle, jonka pohjalta tehtävien loppuunsaattaminen konkreettisiksi suorituspaikoiksi maastoon voitaisiin toteuttaa.