Kokemuksia lapsuudessa tukematta jääneistä oppimisvaikeuksista - Oppijaminäkuvan ja oppimismotivaation muutokset nuoruudessa ja aikuisuudessa
Filppula, Milla (2024)
Filppula, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826922
Tiivistelmä
Oppimisvaikeuksien yhteyttä mielenterveyteen, oppijaminäkuvaan ja motivaatioon on tutkittu Suomessa kohtalaisen paljon, ja niissä on usein keskitytty hyvin rajattuun kohderyhmään. Tässä opinnäytetyössä tutkin lapsuudessa tukemattajääneen oppimisvaikeuden vaikutuksia oppijaminäkuvaan, oppimismotivaatioon ja mielenterveyteen eri ikäisillä sekä eri koulutustason omaavilla aikuisilla koko peruskoulun ja muun koulutuksen ajalta.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruu menetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua, jossa painotuksena oli haastateltavan yksilöllisen kokemuksen esille nostaminen. Sisällön analyysi on laadittu induktiivisesti. Otantana oli kahdeksan henkilöä. Tutkimuksessa nousee esille aiheet oppimisvaikeuksista, oppijaminäkuvasta, oppimismotivaatiosta sekä mielenterveydestä.
Tutkimuksen tuloksissa niin koetulla kuin diagnosoidullakaan oppimisenvaikeudella ei ollut merkittävää yhteyttä mielenterveydendiagnooseihin, mutta seitsemän kahdeksasta haastateltavasti ilmaisi kokeneensa ahdistuneisuuden, masentuneisuuden tai riittämättömyyden tunteita oppimiseensa liittyen. Merkityksellistä yhteyttä ei myöskään ollut tukematta jääneen oppimisvaikeuden ja koulutustason välillä. Oppijaminäkuvan ja oppimismotivaation välillä voidaan nähdä yhteys haastateltavien kesken: kielteisemmän oppijaminäkuvan omaava kuvasi motivaatiotaan vähäisenä ja motivoivat tekijät olivat usein ulkoisia tekijöitä. Myönteisen oppijaminäkuvan omaava kuvasi korkeampaa motivoituneisuutta sekä mainitsi niin ulkoisten kuin sisäisten tekijöiden motivoivan toimintaa. The connection between learning difficulties and mental health, learner self-concept and motivation has been studied quite a lot in Finland and the focus has been on a delimited group. The aim of this bachelor’s thesis was to survey the effects of unsupported learning difficulties in childhood on learner self-concept, learning motivation and mental health in adults of different ages and with different educational levels throughout elementary school and other education.
This bachelor’s thesis was carried out as a qualitative study, the data collection method was a semi-structured interview, where the emphasis was on highlighting the interviewee's individual experience. The content analysis was inductive. There were eight people in the sample. In this research, the topics of learning difficulties, learner self-concept, learning motivation and mental health are dealt with.
In the results of the study, both perceived and diagnosed learning difficulties had no significant connection with mental health diagnoses, but seven out of eight interviewees expressed that they had experienced anxiety, depression or feelings of inadequacy related to their learning. There was also no significant connection between the unsupported learning difficulty and educational level. A connection can be seen among the interviewees between learner self-concept and learning motivation: those with a more negative learner self-concept described their motivation as low and the motivating factors were often external factors. Those with a positive learner self-concept described higher motivation and mentioned both external and internal factors as motivating.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruu menetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua, jossa painotuksena oli haastateltavan yksilöllisen kokemuksen esille nostaminen. Sisällön analyysi on laadittu induktiivisesti. Otantana oli kahdeksan henkilöä. Tutkimuksessa nousee esille aiheet oppimisvaikeuksista, oppijaminäkuvasta, oppimismotivaatiosta sekä mielenterveydestä.
Tutkimuksen tuloksissa niin koetulla kuin diagnosoidullakaan oppimisenvaikeudella ei ollut merkittävää yhteyttä mielenterveydendiagnooseihin, mutta seitsemän kahdeksasta haastateltavasti ilmaisi kokeneensa ahdistuneisuuden, masentuneisuuden tai riittämättömyyden tunteita oppimiseensa liittyen. Merkityksellistä yhteyttä ei myöskään ollut tukematta jääneen oppimisvaikeuden ja koulutustason välillä. Oppijaminäkuvan ja oppimismotivaation välillä voidaan nähdä yhteys haastateltavien kesken: kielteisemmän oppijaminäkuvan omaava kuvasi motivaatiotaan vähäisenä ja motivoivat tekijät olivat usein ulkoisia tekijöitä. Myönteisen oppijaminäkuvan omaava kuvasi korkeampaa motivoituneisuutta sekä mainitsi niin ulkoisten kuin sisäisten tekijöiden motivoivan toimintaa.
This bachelor’s thesis was carried out as a qualitative study, the data collection method was a semi-structured interview, where the emphasis was on highlighting the interviewee's individual experience. The content analysis was inductive. There were eight people in the sample. In this research, the topics of learning difficulties, learner self-concept, learning motivation and mental health are dealt with.
In the results of the study, both perceived and diagnosed learning difficulties had no significant connection with mental health diagnoses, but seven out of eight interviewees expressed that they had experienced anxiety, depression or feelings of inadequacy related to their learning. There was also no significant connection between the unsupported learning difficulty and educational level. A connection can be seen among the interviewees between learner self-concept and learning motivation: those with a more negative learner self-concept described their motivation as low and the motivating factors were often external factors. Those with a positive learner self-concept described higher motivation and mentioned both external and internal factors as motivating.