Ohjauksen polulla: ryhmäohjausprosessin kehittäminen opistovuosi oppivelvollisille -koulutuksessa
Mikkola, Jaakko (2024)
Lataukset:
Mikkola, Jaakko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102626854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102626854
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja tukea Ranuan kristillisen kansanopiston ryhmäohjaustunteja tukevia käytäntöjä ja toimintamalleja, jotta ohjaus olisi yhtenäisempää ja paremmin opiskelijoiden tarpeisiin vastaavaa. Tavoitteena oli luoda opas, joka tukee opettajia ryhmäohjaustuntien tavoitteellisessa suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi haluttiin selkeyttää polkuohjaajan tehtävää ja vahvistaa opettajien yhteistyötä ohjausprosessissa.
Tietoperustassa käsiteltiin ohjausprosessin keskeisiä käsitteitä, kuten ryhmä- ja yhteisöohjausta, ryhmäprosessien vaiheita sekä ryhmädynamiikan vaikutusta opiskelijoiden hyvinvointiin. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kansanopistojen opetussuunnitelmaa ohjaavana viitekehyksenä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kehittämispainotteista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluilla ja idea- ja suunnittelupajassa, joissa opettajat ja ohjaajat keskustelivat ohjausprosessin kehittämistarpeista. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Keskeiset tulokset osoittivat, että polkuohjaajien roolit ja vastuut kaipasivat selkeyttämistä, ja ohjaustuntien sisällöissä oli epäjohdonmukaisuuksia, jotka haittasivat tavoitteiden saavuttamista. Tuloksena kehitetty opas tarjoaa konkreettisia työkaluja ryhmäohjaustuntien johdonmukaiseen ja suunnitelmalliseen toteuttamiseen sekä tukee opettajia ryhmäohjaustuntien tavoitteiden saavuttamisessa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Ranuan kristillisen kansanopiston lisäksi muissa oppilaitoksissa, joissa pyritään parantamaan ohjauksen laatua ja kehittämään ryhmäohjausprosesseja. Opinnäytetyön tuottama opas on käytännön työkalu, joka tukee ohjausprosessien tavoitteellista kehittämistä.
Tietoperustassa käsiteltiin ohjausprosessin keskeisiä käsitteitä, kuten ryhmä- ja yhteisöohjausta, ryhmäprosessien vaiheita sekä ryhmädynamiikan vaikutusta opiskelijoiden hyvinvointiin. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kansanopistojen opetussuunnitelmaa ohjaavana viitekehyksenä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kehittämispainotteista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluilla ja idea- ja suunnittelupajassa, joissa opettajat ja ohjaajat keskustelivat ohjausprosessin kehittämistarpeista. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Keskeiset tulokset osoittivat, että polkuohjaajien roolit ja vastuut kaipasivat selkeyttämistä, ja ohjaustuntien sisällöissä oli epäjohdonmukaisuuksia, jotka haittasivat tavoitteiden saavuttamista. Tuloksena kehitetty opas tarjoaa konkreettisia työkaluja ryhmäohjaustuntien johdonmukaiseen ja suunnitelmalliseen toteuttamiseen sekä tukee opettajia ryhmäohjaustuntien tavoitteiden saavuttamisessa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Ranuan kristillisen kansanopiston lisäksi muissa oppilaitoksissa, joissa pyritään parantamaan ohjauksen laatua ja kehittämään ryhmäohjausprosesseja. Opinnäytetyön tuottama opas on käytännön työkalu, joka tukee ohjausprosessien tavoitteellista kehittämistä.