Digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet kuntaorganisaation rekrytointiprosessissa
Toivanen, Salla-Maarit (2024)
Toivanen, Salla-Maarit
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826940
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia digitaalisella markkinoinnilla on kuntaorganisaation rekrytointiprosessien näkökulmasta ja onko orgaanisella näkyvyydellä vaikutusta työnantajamielikuvaan. Kohdeyrityksenä oli Posion kunta. Tutkimusongelmaa lähestyttiin toimintatutkimuksen keinoin. Ainestoa kerättiin Posion kunnan henkilöstöltä kyselytutkimuksella sekä Metan ja Kuntarekryn Snoobi -raporttien avulla.
Tutkimus vahvisti ennakko-oletusta, että digitaalinen markkinointi on koko ajan merkittävämmässä roolissa jokaisen esihenkilön työssä, sillä ilman näkyvyyttä kuntaa ei ole olemassa. Perinteisen rekrytointi-ilmoituksen rinnalle tarvitaan verkostoitumista sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Jatkotoimenpiteenä niin tietoperustaan kuin aineistoon pohjautuen Posion kunnan tulisi laatia rekrytointistrategia, jossa yhdistyvät digitaalinen markkinointi ja kuntastrategian mukaisen toiminnan kehittäminen. Vuoden 2024 aikana toteutetuissa rekrytoinneissa on hyödynnetty maksettua mainontaa, joka on osoittautunut kustannustehokkaaksi, joten sitä kannattaa käyttää jatkossakin. Lisäksi Posion kunnan kannattaisi kehittää omaa LinkedIn-tiliään, koska siinä on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia.
Tutkimus vahvisti ennakko-oletusta, että digitaalinen markkinointi on koko ajan merkittävämmässä roolissa jokaisen esihenkilön työssä, sillä ilman näkyvyyttä kuntaa ei ole olemassa. Perinteisen rekrytointi-ilmoituksen rinnalle tarvitaan verkostoitumista sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Jatkotoimenpiteenä niin tietoperustaan kuin aineistoon pohjautuen Posion kunnan tulisi laatia rekrytointistrategia, jossa yhdistyvät digitaalinen markkinointi ja kuntastrategian mukaisen toiminnan kehittäminen. Vuoden 2024 aikana toteutetuissa rekrytoinneissa on hyödynnetty maksettua mainontaa, joka on osoittautunut kustannustehokkaaksi, joten sitä kannattaa käyttää jatkossakin. Lisäksi Posion kunnan kannattaisi kehittää omaa LinkedIn-tiliään, koska siinä on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia.