Varhaiskasvattajien kokemuksia kolmitasoisen tuen prosessista
Heikkinen, Mari (2024)
Heikkinen, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102927008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102927008
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli kartoittaa Kuopion kaupungilla työskentelevien varhaiskasvattajien kokemuksia kolmitasoisen tuen prosessista. Tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia tuen prosessin mahdollisuuksista ja haasteista. Tutkimuksessa varhaiskasvattajat saivat mahdollisuuden tuoda esille omia ajatuksiaan ja haasteita tuen prosessiin liittyen.
Tutkimuksessa Bronfenbrennerin (1979) ekologinen systeemiteoria luo raamit kolmitasoisen tuen proses-sin tutkimiseen varhaiskasvattajien kokemana. Teoria jäsentää yhteisövaikuttavuutta sekä monitoimijai-suutta ja kuinka nämä vaikuttavat kolmitasoisen tuen prosessiin.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teema-haastatteluilla varhaiskasvatuksen opettajilta ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajilta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissä aineisto koottiin haastattelurungon teemojen mukaisesti. Teemoitetusta aineistosta etsittiin pääteemoja tarkentavia alateemoja.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajat kokevat lapsen tuen tarpeen ja muodon olevan helpommin ymmärrettävissä. Varhaiskasvattajilla on ryhmissä kattavasti käytössä erilaisia pedagogisia tukitoimia. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat kokevat tarvitsevansa lisää koulutusta kolmitasoisen tuen prosessiin yleisesti sekä tuen kirjaamiseen lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Varhaiskasvattajien mielestä yh-teistä keskustelua ja ajatusten vaihtoa tukitoimista ja tuen toimivuudesta varhaiskasvatusyksiköiden ja ryhmien kesken. Kasvattajat kokevat yksiköiden ja ryhmien välisen keskustelun vahvistavan ammatilli-suutta ja saavan vertaistukea tuen asioissa. Tuloksista nousee esille myös varhaiskasvattajien huoli am-mattihenkilöstön riittävyyden takaamisesta.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kolmitasoisen tuen prosessin kehittämisessä sekä varhaiskasvatta-jien monitoimijaisen yhteistyön kehittämisessä. Jatkotutkimuksena ehdotetaan varhaiskasvatuksen eri-tyisopettajien sekä varhaiskasvatuksen johtajien kokemusten ja näkemysten kartoittamista kolmitasoisen tuen prosessista Kuopion kaupungissa.
Tutkimuksessa Bronfenbrennerin (1979) ekologinen systeemiteoria luo raamit kolmitasoisen tuen proses-sin tutkimiseen varhaiskasvattajien kokemana. Teoria jäsentää yhteisövaikuttavuutta sekä monitoimijai-suutta ja kuinka nämä vaikuttavat kolmitasoisen tuen prosessiin.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teema-haastatteluilla varhaiskasvatuksen opettajilta ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajilta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissä aineisto koottiin haastattelurungon teemojen mukaisesti. Teemoitetusta aineistosta etsittiin pääteemoja tarkentavia alateemoja.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajat kokevat lapsen tuen tarpeen ja muodon olevan helpommin ymmärrettävissä. Varhaiskasvattajilla on ryhmissä kattavasti käytössä erilaisia pedagogisia tukitoimia. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat kokevat tarvitsevansa lisää koulutusta kolmitasoisen tuen prosessiin yleisesti sekä tuen kirjaamiseen lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Varhaiskasvattajien mielestä yh-teistä keskustelua ja ajatusten vaihtoa tukitoimista ja tuen toimivuudesta varhaiskasvatusyksiköiden ja ryhmien kesken. Kasvattajat kokevat yksiköiden ja ryhmien välisen keskustelun vahvistavan ammatilli-suutta ja saavan vertaistukea tuen asioissa. Tuloksista nousee esille myös varhaiskasvattajien huoli am-mattihenkilöstön riittävyyden takaamisesta.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kolmitasoisen tuen prosessin kehittämisessä sekä varhaiskasvatta-jien monitoimijaisen yhteistyön kehittämisessä. Jatkotutkimuksena ehdotetaan varhaiskasvatuksen eri-tyisopettajien sekä varhaiskasvatuksen johtajien kokemusten ja näkemysten kartoittamista kolmitasoisen tuen prosessista Kuopion kaupungissa.