Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vuorovaikutusleikkikerho varhaisena tukena

Kettunen, Enni (2024)

Avaa tiedosto
Kettunen_Enni.pdf (320.6Kt)
Lataukset: 


Kettunen, Enni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103027050
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Kehittämistyön tarkoitus oli ohjata tehostetun tuen lapsille vuorovaikutusleikkikerho. Pienryhmässä tehostetun tuen lapsille tarjottiin turvallinen vertaisryhmä vuorovaikutus-, kaveri- ja tunnetaitojen harjoitteluun. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää tehostettua tukea varhaiskasvatusryhmässä pienryhmäohjauksena. Ohjaamani vuorovaikutusleikkikerho toimi varhaisena tukena tehostetun tuen lapsille.

Kehittämistyö toteutettiin lineaarisen mallin mukaan. Tavoitteena oli kehittää tehostettua tukea varhaiskasvatusryhmässä pienryhmäohjauksena. Tavoitteen asettamisen jälkeen suunnittelin viisi kohderyhmälle soveltuvaa vuorovaikutusleikkikerhokertaa, jossa harjoittelimme yhdessä hauskojen leikkien avulla vuorovaikutus-, kaveri- ja tunnetaitoja. Vuorovaikutusleikkikerhon suunnittelu perustui teoreettiseen viitekehykseen, joka sisältää lasten vuorovaikutuksen kehittymisen ja tuen teorioita. Toteutusvaiheessa ohjasin vuorovaikutusleikkikerhon tehostetun tuen lapsille ja testasin, millainen sisältö soveltuu tälle kohderyhmälle.
Vuorovaikutusleikkikerhon ohjaaminen tehostetun tuen lapsille vaati joustavan ja lapsilähtöisen ohjaamisen. Vuorovaikutusleikkikerhoon valitut lapset harjoittelevat joustamista ja sääntöjen noudattamista. Pelkästään tehostetun tuen lapsille ohjattu vuorovaikutusleikkikerho oli ajoittain vaativaa, koska lasten haastava käytös vei aikaa.

Vuorovaikutusleikkikerhoon osallistuneita lapsia olisi tukenut vielä paremmin vuorovaikutusleikkikerho, jossa olisi ollut ”tukilapsi” näyttämässä esimerkkiä. Tällöin olisi ollut mahdollisuus harjoitella vielä enemmän vuorovaikutus-, kaveri- ja tunnetaitoja. Tällä kohderyhmällä toteutettuna vuorovaikutusleikkikerho keskittyi suurimmalta osin yksilöllisiin leikkeihin, koska osa lapsista ei halunnut ottaa kontaktia muihin lapsiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste