Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa : johtajan merkitys tiimin pedagogisessa osaamisessa
Pennanen, Aino-Mari; Siira, Maria (2024)
Pennanen, Aino-Mari
Siira, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103027028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103027028
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pedagogista johtajuutta osana tiimin pedagogista osaamista varhaiskasvatuksen kontekstissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa pedagogisen johtajuuden keskeiset elementit tiimityössä ja selvittää pedagogisen johtajuuden nykytilaa tiimin osaamisen tukena. Tarkoituksenamme oli lisätä ymmärrystä johtajan merkityksestä tiimin pedagogisessa osaamisessa. Opinnäytetyömme pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten pedagogisella johtajuudella tuetaan tiimin pedagogista osaamista.
Teoreettisen viitekehyksen muodostavat pedagogiikka varhaiskasvatuksen perustana sekä pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön myötä syvennyimme tarkastelemaan pedagogista johtajuutta osana tiimin pedagogista osaamista sekä johtajan toimintatapojen merkitystä osaamisen varmistamiseksi. Pedagogisen johtajuuden ymmärtämiseksi tarvitaan kuitenkin ensin käsitys siitä, mitä itse pedagogiikka varhaiskasvatuksessa on.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää soveltaen. Aineistonkeruumenetelmänä toteutimme sähköisen kyselylomakkeen Pohjois-Suomen alueen yksityisen varhaiskasvatusorganisaation päiväkodin johtajille pedagogisesta johtajuudesta koskien tiimin pedagogista osaamista. Saimme lisäksi opinnäytetyötä varten tueksemme kyseisen organisaation toteuttaman kyselyn vastaukset koskien pedagogista johtajuutta. Aineistot analysoitiin yhtenä kokonaisuutena vastausten samankaltaisuuden vuoksi käyttäen sisällönanalyysi menetelmää.
Tulokset osoittavat keskeisimpänä pedagogisen johtajuuden toimintatapana tiimin ja johtajan välisen yhteistyön, joka on olennainen osa pedagogista osaamista. Lisäksi esille nousi pedagogisen osaamisen varmistaminen tiimeille, joka sisältää erilaisten rakenteiden luomisen ja ylläpitämisen. Tärkeää on myös pedagogisen osaamisen seuranta ja arviointi, jotka edistävät laadukkaan pedagogisen toiminnan toteutumista ja kehittymistä. Opinnäytetyön tuloksista hyötyvät jatkossa varhaiskasvatuksen työntekijät, alan opiskelijat sekä organisaatio pedagogista johtajuutta kehittäessään.
Teoreettisen viitekehyksen muodostavat pedagogiikka varhaiskasvatuksen perustana sekä pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön myötä syvennyimme tarkastelemaan pedagogista johtajuutta osana tiimin pedagogista osaamista sekä johtajan toimintatapojen merkitystä osaamisen varmistamiseksi. Pedagogisen johtajuuden ymmärtämiseksi tarvitaan kuitenkin ensin käsitys siitä, mitä itse pedagogiikka varhaiskasvatuksessa on.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää soveltaen. Aineistonkeruumenetelmänä toteutimme sähköisen kyselylomakkeen Pohjois-Suomen alueen yksityisen varhaiskasvatusorganisaation päiväkodin johtajille pedagogisesta johtajuudesta koskien tiimin pedagogista osaamista. Saimme lisäksi opinnäytetyötä varten tueksemme kyseisen organisaation toteuttaman kyselyn vastaukset koskien pedagogista johtajuutta. Aineistot analysoitiin yhtenä kokonaisuutena vastausten samankaltaisuuden vuoksi käyttäen sisällönanalyysi menetelmää.
Tulokset osoittavat keskeisimpänä pedagogisen johtajuuden toimintatapana tiimin ja johtajan välisen yhteistyön, joka on olennainen osa pedagogista osaamista. Lisäksi esille nousi pedagogisen osaamisen varmistaminen tiimeille, joka sisältää erilaisten rakenteiden luomisen ja ylläpitämisen. Tärkeää on myös pedagogisen osaamisen seuranta ja arviointi, jotka edistävät laadukkaan pedagogisen toiminnan toteutumista ja kehittymistä. Opinnäytetyön tuloksista hyötyvät jatkossa varhaiskasvatuksen työntekijät, alan opiskelijat sekä organisaatio pedagogista johtajuutta kehittäessään.