Kiusatun opintojen eteneminen korkeakoulussa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Korhonen, Minja (2024)
Korhonen, Minja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103027072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103027072
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten kiusaaminen vaikuttaa korkeakouluopintojen etenemiseen. Korkeakouluilla viitattiin sekä ammattikorkeakouluihin että yliopistoihin. Korkeakoulukiusaaminen on merkittävä ongelma, joka vaikuttaa opiskelijoiden hyvinvointiin ja akateemiseen suorituskykyyn. Kiusaaminen voi johtaa muun muassa syrjäytymiseen, sosiaalisiin vaikeuksiin ja heikentyneeseen opiskelumotivaatioon.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja aineisto rajattiin vuosiin 2014–2024. Kirjallisuuskatsauksessa käytetyt aineistot olivat vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita, joiden avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen. Katsaukseen valitut artikkelit analysoitiin teemoittelun avulla ja jaettiin neljään pääteemaan niiden vaikutusten mukaan: opintojen keskeyttäminen, psykologiset vaikutukset, akateeminen suorituskyky sekä ennaltaehkäisy ja interventiot. Akateemiseen suorituskykyyn sisältyivät esimerkiksi korkeakouluun sopeutuminen, oppimiskyky, oppimisstrategiat sekä opiskelijan hyvinvointi ja motivaatio.
Kiusaaminen ja nettikiusaaminen heikentävät opiskelijoiden hyvinvointia, lisäävät opintojen keskeyttämisen riskiä ja heikentävät akateemista suorituskykyä. Kiusaaminen lisäsi sosiaalista jännitystä, ahdistusta, masennusta ja stressiä, mikä vaikutti negatiivisesti opiskelijoiden oppimiskykyyn ja motivaatioon.
Korkeakouluyhteisön tuki sekä tehokkaat interventiot ovat keskeisiä kiusaamisen vaikutusten vähentämisessä. Sosiaalialan ammattihenkilöillä on iso rooli kiusaamiseen puuttumisessa ja ennaltaehkäisemisessä kaikissa ympäristöissä, kouluissa tämä sosiaalialan ammattihenkilö voi olla esimerkiksi kuraattori. Opinnäytetyön tietoperustassa mainitut peruskouluille suunnatut KiVa ja OBPP ovat esimerkkejä laajasti arvioiduista ja tehokkaista interventio-ohjelmista, mutta tärkeintä olisi mukauttaa interventio koulun ja yksilöiden erityistarpeiden mukaan; aikuisille korkeakoulu-opiskelijoille. Lisäksi korkeakoulujen tulisi tarjota enemmän resursseja stressinhallintaan, sosiaalisen jännityksen ja ahdistuksen lievittämiseen ja psykologiseen tukeen. Interventio-ohjelmien ja hyvinvointiohjelmien lisäksi opinnäytetyössä esiteltiin myös muita kehitysehdotuksia kiusaamiseen liittyvien toimenpiteiden parantamiseksi korkeakouluissa. The purpose of this thesis was to investigate the impact of bullying in higher education on the progression of studies. More specifically, the aim was to understand how bullying, including cyberbullying, affects students' academic performance, health, and their overall ability to successfully complete their studies.
The research method used was a literature review. The literature review included peer-reviewed research articles that addressed bullying in higher education and its consequences, such as effects on academic performance and study progression. The articles selected for the literature review were divided into four main themes based on their impacts and outcomes. These themes were (1) dropping out, (2) the psychological effects, (3) academic achievement and (4) prevention and intervention.
Based on the results of the literature review, bullying and cyberbullying negatively affect students' well-being, increase the risk of dropping out, and impair academic performance. The thesis seeks to highlight the consequences that bullying can have in higher education environments and emphasize the need for preventative measures and effective interventions.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja aineisto rajattiin vuosiin 2014–2024. Kirjallisuuskatsauksessa käytetyt aineistot olivat vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita, joiden avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen. Katsaukseen valitut artikkelit analysoitiin teemoittelun avulla ja jaettiin neljään pääteemaan niiden vaikutusten mukaan: opintojen keskeyttäminen, psykologiset vaikutukset, akateeminen suorituskyky sekä ennaltaehkäisy ja interventiot. Akateemiseen suorituskykyyn sisältyivät esimerkiksi korkeakouluun sopeutuminen, oppimiskyky, oppimisstrategiat sekä opiskelijan hyvinvointi ja motivaatio.
Kiusaaminen ja nettikiusaaminen heikentävät opiskelijoiden hyvinvointia, lisäävät opintojen keskeyttämisen riskiä ja heikentävät akateemista suorituskykyä. Kiusaaminen lisäsi sosiaalista jännitystä, ahdistusta, masennusta ja stressiä, mikä vaikutti negatiivisesti opiskelijoiden oppimiskykyyn ja motivaatioon.
Korkeakouluyhteisön tuki sekä tehokkaat interventiot ovat keskeisiä kiusaamisen vaikutusten vähentämisessä. Sosiaalialan ammattihenkilöillä on iso rooli kiusaamiseen puuttumisessa ja ennaltaehkäisemisessä kaikissa ympäristöissä, kouluissa tämä sosiaalialan ammattihenkilö voi olla esimerkiksi kuraattori. Opinnäytetyön tietoperustassa mainitut peruskouluille suunnatut KiVa ja OBPP ovat esimerkkejä laajasti arvioiduista ja tehokkaista interventio-ohjelmista, mutta tärkeintä olisi mukauttaa interventio koulun ja yksilöiden erityistarpeiden mukaan; aikuisille korkeakoulu-opiskelijoille. Lisäksi korkeakoulujen tulisi tarjota enemmän resursseja stressinhallintaan, sosiaalisen jännityksen ja ahdistuksen lievittämiseen ja psykologiseen tukeen. Interventio-ohjelmien ja hyvinvointiohjelmien lisäksi opinnäytetyössä esiteltiin myös muita kehitysehdotuksia kiusaamiseen liittyvien toimenpiteiden parantamiseksi korkeakouluissa.
The research method used was a literature review. The literature review included peer-reviewed research articles that addressed bullying in higher education and its consequences, such as effects on academic performance and study progression. The articles selected for the literature review were divided into four main themes based on their impacts and outcomes. These themes were (1) dropping out, (2) the psychological effects, (3) academic achievement and (4) prevention and intervention.
Based on the results of the literature review, bullying and cyberbullying negatively affect students' well-being, increase the risk of dropping out, and impair academic performance. The thesis seeks to highlight the consequences that bullying can have in higher education environments and emphasize the need for preventative measures and effective interventions.