Opiskelijoiden osallisuutta tukevat käytänteet Kiipulan ammattiopistossa
Hyvärinen, Outi (2024)
Hyvärinen, Outi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110127207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110127207
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kiipulan ammattiopiston tutkintoon valmentavien (TUVA), työelämään ja itsenäiseen elämään valmentavien (TELMA) sekä ammattillisten perustutkintojen opiskelijoiden osallisuutta tukevia käytänteitä. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuotetun tiedon avulla edistää opiskelijoiden osallisuutta ja hyvinvointia.
Tutkimuksen pääkäsitteet ovat osallisuus ja opiskelijan osallisuus. Osallisuus ja tunne osallisuudesta ovat subjektiivisia kokemuksia, joiden kokemusta voidaan objektiivisesti vain arvioida. Osallisuuden teoriat kuvaavat osallisuutta lineaarisesti osallistumattomuuden ja aidon osallisuuden välillä. Opiskelijan osallisuutta voidaan mahdollistaa monin keinoin henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman sekä vaativan erityisen tuen mahdollistamien osallistumismenetelmien keinoin.
Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaa Kiipulasta ja se toteutettiin teemahaastattelulla. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimusaineiston analyysissa muodostui kolme pääkategoriaa: opiskelijan osallisuus, osallisuus osana pedagogiikkaa ja osallisuus mahdollistajana. Tutkimustulosten mukaan osallisuus ja osallistuminen mahdollistuvat Kiipulassa
usein osittaisen osallistumisen periaatteella, jossa jokainen opiskelija pääsee osalliseksi oman kykynsä ja halunsa mukaan. Opiskelija pääsee vaikuttamaan omiin opintoihinsa monipuolisesti ja pedagogiikka ja opetusmenetelmät ovat osallistavia. Osallisuus nähdään opiskelijoiden opintojen päätyttyä jatkumona, jota mahdollistetaan nivelvaihetyöskentelyssä ohjaten ja tutustuen eri mahdollisuuksiin olla osana ja osallisena yhteiskuntaa.
Tutkimuksen pääkäsitteet ovat osallisuus ja opiskelijan osallisuus. Osallisuus ja tunne osallisuudesta ovat subjektiivisia kokemuksia, joiden kokemusta voidaan objektiivisesti vain arvioida. Osallisuuden teoriat kuvaavat osallisuutta lineaarisesti osallistumattomuuden ja aidon osallisuuden välillä. Opiskelijan osallisuutta voidaan mahdollistaa monin keinoin henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman sekä vaativan erityisen tuen mahdollistamien osallistumismenetelmien keinoin.
Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaa Kiipulasta ja se toteutettiin teemahaastattelulla. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimusaineiston analyysissa muodostui kolme pääkategoriaa: opiskelijan osallisuus, osallisuus osana pedagogiikkaa ja osallisuus mahdollistajana. Tutkimustulosten mukaan osallisuus ja osallistuminen mahdollistuvat Kiipulassa
usein osittaisen osallistumisen periaatteella, jossa jokainen opiskelija pääsee osalliseksi oman kykynsä ja halunsa mukaan. Opiskelija pääsee vaikuttamaan omiin opintoihinsa monipuolisesti ja pedagogiikka ja opetusmenetelmät ovat osallistavia. Osallisuus nähdään opiskelijoiden opintojen päätyttyä jatkumona, jota mahdollistetaan nivelvaihetyöskentelyssä ohjaten ja tutustuen eri mahdollisuuksiin olla osana ja osallisena yhteiskuntaa.