Digitaalisen mainonnan ostoprosessien kehittäminen automaatiotyökalulla
Norja, Antti (2024)
Norja, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110127217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110127217
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayritykselle, kuinka ostetun digitaalisen mainonnan suunnittelun, ostamisen, optimoinnin ja raportoinnin prosesseja voidaan automatisoida ja minkälaisia työkaluja siihen voidaan käyttää. Tavoitteena oli kehittää nykyisiä toimintamalleja ja saavuttaa kustannustehokkuutta eri työn vaiheissa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluja, joiden avulla selvitettiin toimeksiantajayrityksen nykytilaa mainonnan ostamisen prosesseista. Prosessikuvauksen lisäksi tunnistettiin eri työvaiheet ja käytänteet, jotka koettiin asiantuntijoiden näkökulmasta työläiksi toteuttaa. Kehittämistarpeen kartoittamisessa hyödynnettiin priorisointimallia, jonka avulla pystyttiin tunnistamaan tärkeimmät työvaiheet automatisoida.
Haastattelujen tulosten perusteella päätettiin toteuttaa ostetun digitaalisen mainonnan raportointia tukeva raportointinäkymä Power BI -työkalulla. Näkymän suunnittelussa hyödynnettiin palvelumuotoilun eri vaiheita, kuten käyttäjätarpeiden kartoittaminen, haasteet, prototyypin tekeminen ja testaaminen. Haastatteluvastausten perusteella kehitettiin ensimmäinen versio raportointinäkymästä, jonka käytettävyyttä arvioitiin käyttäjätestillä. Kehitysehdotusten pohjalta rakennettiin raportointinäkymän prototyyppi, jota voidaan hyödyntää raportoinnin kehittämisestä toimeksiantajayrityksessä ja ostetun digitaalisen mainonnan raportoinnissa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluja, joiden avulla selvitettiin toimeksiantajayrityksen nykytilaa mainonnan ostamisen prosesseista. Prosessikuvauksen lisäksi tunnistettiin eri työvaiheet ja käytänteet, jotka koettiin asiantuntijoiden näkökulmasta työläiksi toteuttaa. Kehittämistarpeen kartoittamisessa hyödynnettiin priorisointimallia, jonka avulla pystyttiin tunnistamaan tärkeimmät työvaiheet automatisoida.
Haastattelujen tulosten perusteella päätettiin toteuttaa ostetun digitaalisen mainonnan raportointia tukeva raportointinäkymä Power BI -työkalulla. Näkymän suunnittelussa hyödynnettiin palvelumuotoilun eri vaiheita, kuten käyttäjätarpeiden kartoittaminen, haasteet, prototyypin tekeminen ja testaaminen. Haastatteluvastausten perusteella kehitettiin ensimmäinen versio raportointinäkymästä, jonka käytettävyyttä arvioitiin käyttäjätestillä. Kehitysehdotusten pohjalta rakennettiin raportointinäkymän prototyyppi, jota voidaan hyödyntää raportoinnin kehittämisestä toimeksiantajayrityksessä ja ostetun digitaalisen mainonnan raportoinnissa.