Ikonit lemmikkieläimille : ikonisarjan suunnitteleminen kuvitteellisen kuvanjakosovelluksen ympäristöön
Palander, Aino (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110227248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110227248
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ikoneita ja ikonien suunnittelua. Työn tarkoituksena oli luoda selkeä ja tiivis tietokokonaisuus ikoneihin liittyen, jota lukija voi halutessaan käyttää myös omassa suunnittelutyössään. Vaikka mobiilisovellukset ovat työn ensisijainen tarkastelukohde, esitetyt ikoneiden suunnittelun käytännöt soveltuvat myös laajemmin erilaisille digitaalisille alustoille.
Työ jakautuu teoreettiseen ja toiminnalliseen osioon. Teoreettinen osuus on kirjallisuuskatsaus, jossa pyrkimys on selkeyttää lukijalle muun muassa ikonin määritelmä, ikonin hyödyllisyys ja rooli käyttöliittymässä sekä ikonin suunnittelussa huomioitavat suuntaviivat. Toinen luku alkaa käsitteiden kuten ”ikoni” ja ”piktogrammi” avaamisella, ja päättyy syventymisellä ikoneiden syntyhistoriaan ja kehitykseen. Luvussa 3 käsitellään ikonien suunnittelua, ja luvun sisältämää tietoa ja havaintoja konkretisoidaan opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa.
Opinnäytetyössä käy selväksi, kuinka ikonit esitetään usein tyylillisesti yksinkertaisina ja pelkistettyinä, mutta niiden suunnittelu edellyttää monien eri tekijöiden huomioimista, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi ikonien käyttökelpoisuuteen ja siihen, kuinka hyvin ikonit täyttävät niille asetetut tavoitteet. Toiminnallisen osuuden päämäärä oli suunnitella ja luoda ikonikokoelma kuvitteellisen kuvanjakosovelluksen ympäristöön. Luvussa 4 esitellään suunnitteluprosessin eri vaiheita ja perustellaan tehtyjä päätöksiä heijastaen aikaisemmissa luvuissa käsiteltyjä ikoneiden suunnittelua koskevia periaatteita.
Työ jakautuu teoreettiseen ja toiminnalliseen osioon. Teoreettinen osuus on kirjallisuuskatsaus, jossa pyrkimys on selkeyttää lukijalle muun muassa ikonin määritelmä, ikonin hyödyllisyys ja rooli käyttöliittymässä sekä ikonin suunnittelussa huomioitavat suuntaviivat. Toinen luku alkaa käsitteiden kuten ”ikoni” ja ”piktogrammi” avaamisella, ja päättyy syventymisellä ikoneiden syntyhistoriaan ja kehitykseen. Luvussa 3 käsitellään ikonien suunnittelua, ja luvun sisältämää tietoa ja havaintoja konkretisoidaan opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa.
Opinnäytetyössä käy selväksi, kuinka ikonit esitetään usein tyylillisesti yksinkertaisina ja pelkistettyinä, mutta niiden suunnittelu edellyttää monien eri tekijöiden huomioimista, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi ikonien käyttökelpoisuuteen ja siihen, kuinka hyvin ikonit täyttävät niille asetetut tavoitteet. Toiminnallisen osuuden päämäärä oli suunnitella ja luoda ikonikokoelma kuvitteellisen kuvanjakosovelluksen ympäristöön. Luvussa 4 esitellään suunnitteluprosessin eri vaiheita ja perustellaan tehtyjä päätöksiä heijastaen aikaisemmissa luvuissa käsiteltyjä ikoneiden suunnittelua koskevia periaatteita.