Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Suomen ruokamatkailustrategia 2024–2028

Laamanen, Opri; Pöyhönen, Meri; Garam, Sini (2024)

 
Avaa tiedosto
suomen-ruokamatkailustrategia-2024-2028-hungry-for-finland-haaga-helia.pdf (13.58Mt)
Lataukset: 


Laamanen, Opri
Pöyhönen, Meri
Garam, Sini
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110488953
Tiivistelmä
Ruokamatkailu on matkailumuoto, jonka vetovoimatekijöinä ovat paikalliseen ruokaan ja juomaan liittyvät aktiviteetit ja kokemukset. Ruokamatkailun tavoitteena on tarjota matkailijoille mahdollisuus tutustua kohdealueen kiinnostaviin vahvuuksiin ja ilmiöihin, kulttuuriin, perinteisiin ja historiaan ruokaelämysten kautta.

Suomen ruokamatkailustrategian 2024–2028 tavoite on viedä Suomen ruokamatkailua kohti vastuullista ja innostavaa tulevaisuutta, joka perustuu vahvoihin verkostoihin. Pyrkimyksenä on tarjota asiakkaille unohtumattomia ja huippuunsa hiottuja ruokaelämyksiä, jotka heijastelevat ainutlaatuista ruokakulttuuriamme. Välillisesti tavoitellaan sitä, että Suomen tunnettuus ruokamatkailumaana kasvaa.

Suomen ruokamatkailustrategia on tehty työkaluksi yrittäjille, kehittäjille, mahdollistajille ja tulevaisuuden tekijöille, jotka haluavat edistää Suomen ruokamatkailua. Se vetää ruokamatkailun kehittämisen suuntaviivat, toimii ruokamatkailun kehittämisen tietopankkina ja tuotteistusideointien pohjana.

Strategia on syntynyt yhteistyössä useiden ruokamatkailutoimijoiden kanssa. Strategian päivitystä varten on järjestetty 16 työpajaa, tehty nykytilakartoitus, seurattu alan tutkimuksia, osallistettu opiskelijoita, haastateltu asiantuntijoita ja kuunneltu yrittäjiä. Valtakunnalliset näkemykset on tiivistetty seitsemäksi toimenpidekokonaisuudeksi teemoittain: vastuullinen liiketoiminta, tiedolla johtaminen, tuotteistaminen, verkostomainen toiminta, myynti ja ostettavuus, viestintä ja markkinointi sekä alueellisten ruokamatkailuidentiteettien kirkastaminen. Jokaisen toimenpidekokonaisuuden alla on lista tarvittavista toimenpiteistä, jotka tukevat tavoitteisiin pääsemistä.
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste